Det ender godt

Johannes Møllehave om døden

av (forfatter) og Siren Næs (gjendikter).

Schibsted 2010 Innbundet

I denne boken samtaler forfatteren både muntert og alvorlig med Johannes Møllehave om døden, sorgen og håpet. Møllehave har selv vært nær ved å dø flere ganger, og som prest har han hatt døden tett innpå seg i hele sin yrkeskarriere. Her forteller han om tapet av foreldrene og hustruen Herdis, om sorg og trøst og om sine forventninger til evigheten.

I de senere år har den danske presten og forfatteren Johannes Møllehave sett døden i øynene flere ganger. For et år siden trodde han alt var over. Likevel er det både morsomt og alvorlig når Møllehave i denne boken samtaler med Erik Bjerager om døden, sorgen og håpet. Møllehave har ikke bare selv vært nær ved å dø, han har også opplevd mange andre ta farvel med livet. I Det ender godt forteller han om tapet av sine foreldre og sin livsledsager Herdis, om sorg og trøst og sine forventninger til evigheten. Det ender godt er Johannes Møllehaves tanker om de spørsmål som oppstår ved livets slutt. Hva er meningen med det hele, og hva håper vi skal skje når vi skal dø, eller når våre nærmeste dør fra oss? Dette er en bok til ettertanke og trøst for alle - men særlig for den etterlatte, den syke og den døende. "Samtidig som Møllehave snakker om død, sorg og håp, fornemmes lun humor. Den pipler frem mellom linjene, som fra en kilde fylt av livsglede ... Kanskje er det viktigste ved boken selve språket om det som er vanskelig. Møllehave viker ikke utenom, han vet at det hjelper å snakke om sin frykt og hvor lindrende nærværets språk kan være." Aftenposten

Forlag Schibsted

Omtalt person Johannes Møllehave