Det elskende menneske

person og etikk

Fagbokforlaget 2000 Heftet

Boka beskriver en kjærlighetsfilosofi som springer ut fra en erkjennelse av hva det betyr å være menneske. Vi må få øye på det personlige og få mot nok til å leve i en etisk virkelighet. Det elskende menneske er et skapende menneske med ideene som redskap.

Det elskende menneske beskriver en kjærlighetsfilosofi som springer ut fra en erkjennelse av hva det betyr å være menneske. Kjærligheten kaster mennesket inn i en verden av ånd og virkelighet, men også inn i idealene, det etiske, det poetiske og det mystiske. Bare den som er i stand til å føre en levende og ekte dialog med andre og seg selv, vil kunne erfare dybden i den menneskelige tilværelse. Vår livsbasis bør være denne erkjennelsen: "Amo, ergo sum. - Jeg elsker, altså er jeg." Er det så mulig å utvikle det personlige i vårt samfunn? Det samfunnet trenger er ikke rasjonaliseringseksperter, men kommunikasjonseksperter og mennesker med evne til å personliggjøre ideer og handlinger, mener Nina Karin Monsen. "Det er en av de bøker man har lyst til å sitere i sin helhet, full som den er av vesentlige tanker." Kjell Arild Pollestad "Et lidenskapelig forsvar for det personlige ansvar." Arild Haaland 1. utg. av denne boken ble utgitt på Universitetsforlaget i 1987.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000

• "Den gode sirkel - en filosofi om kjærlighet og helse" av Nina Karin Monsen
  • "Det kjempende mennesket - maktens etikk" av Nina Karin Monsen
  • "Det sårbare menneske - en filosofi om skam, skyld og synd" av Nina Karin Monsen
  • "Under godhetens synsvinkel - livsfilosofiske essays" av Nina Karin Monsen
  • "Kunsten å tenke - en filosofisk metode til et bedre liv" av Nina Karin Monsen
  • "Till dig" av Karin Boye
  • "Østerlandsferden" av Hermann Hesse
  • "Kortfattet innføring i den bærbare litteraturen" av Enrique Vila-Matas
  • "Bortenfor hvite strender og fortauskafeer - om ytre og indre reiser" av Owe Wikström
  • "Lykkens filosofi" av Einar Øverenget
  • "Den siste rettferdige" av André Schwarz-Bart