Det du ikke ser

av (forfatter), Jan Chr. Næss (oversetter) og Bodil Vidnes-Kopperud (oppleser).

Lydbokforlaget 2012 CD

England 1911. Presten Albert og kona Hester lever et stille, harmonisk liv i en landsby i Berkshire. Men alt endrer seg da den nye tjenestejenta Cat Morley og den sjarmerende Robin Durrant, ekspert på det okkulte, flytter inn i presteboligen.

En ny stor roman fra forfatteren bak Arven. England 1911. Presten Albert Canning og hans naive hustru Hester deler en pasjon for spiritisme og lever et lykkelig liv i en søvnig landsby i Berkshire. Men idyllen blir brutt av to nykommere til landsbyen: Først kommer Cat, den nye tjenestejenta, en fri sjel som blir reddet ut av fengsel av det vennlige ekteparet og som finner seg vel til rette i landsbyens hemmelige underverden. Så ankommer Robin Durrant, en ekspert på det okkulte, nysgjerrig på rykter om at overnaturlige vesener holder til i myrene rundt landsbyen. Robins sjarm og karisma gjør at han snart blir en ettertraktet mann. Gjennom en lang, varm sommer blir atmosfæren stadig sterkere ladet av ambisjoner, kjærlighet og sjalusi - en blanding så kraftfull at den til slutt ender i mord.

Forlag Lydbokforlaget

Format CD

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted England

lett å lese , inneholder det som skal til for å gjøre den spennende

EN GANSKE SÅ AMBIVALENT FØLELSE er det jeg sitter igjen med. På den ene siden fattet jeg en enorm godhet for en av bokas hovedpersoner og håpet inderlig at det hele ikke ville få det utfallet som jeg fryktet og som forfatteren hele tiden la opp til. Nå når boka er ferdiglest, vet jeg ikke hvilken følelse som er sterkest: Er jeg mest trist fordi det gikk som det gikk eller føler jeg mest snytt fordi handlingen var så forutsigbar? Ikke desto mindre, jeg ble virkelig revet med under lesingen, så det må vel bety at boka tross alt var godt skrevet.

Den unge Cat Morley blir sendt rett fra fengselet til en landsby i Berkshire. Her har hun fått jobb som tjenestejente i prestegården. Presten Albert Canning og hans kone Hester lever et tilsynelatende harmonisk liv. Sommeren 1911 slår fasaden sprekker, og da presten inviterer en teosof inn i hjemmet ender det hele i katastrofe.

Hundre år senere blir det funnet et lik av en soldat fra 1. verdenskrig. Frilansjournalisten Leah påtar seg saken med å finne ut hvem han var. Det eneste sporet hun har er to brev soldaten har på seg. Begge er underskrevet H. Canning...

En spennende og interessant historie!

Synes boka startet veldig tregt. Vurderte og legge den fra meg flere ganger i løpet av første halvdel av boka. Boka ble bedre etterhvert. Men en helt grei bok med enkelt språk. Til syvende og sist endte den med terningkast 4.

Hvem som helst kan komme bankende på døren min og fortelle meg hvor syndig jeg lever i deres guds øyne, men hvis jeg sier at det ikke finnes noen gud, blir folk helt fra seg.

Det er ikke noe vakkert i en løgn.

Vi må ikke le av ting simpelthen fordi vi ikke forstår dem, Hetty. Hvorfor skulle ikke vesenene fra barndommens eventyr og myter ha en eller annen basis i virkeligheten,på et eller annet nivå?

Alle kan bli fri. Man må bare finne en måte.

Åndelig lyd er noe ganske annet enn den menneskelige stemme[...]

Bøker som kalles happy tears er bøker som man både ler og gråter av når man leser dem. Vi lesere blir berørt av karakterene i bøkene sine liv på godt og vondt. Det er enkelte ting som er typisk og går igjen i disse bøkene. Hovedpersonene er nesten alltid en kvinne som står foran store forandringer og utfordringer i livet sitt. Det er ofte pga. sykdom, død eller skilsmisse.

Som oftest veksler handlingen i boken mellom nåtid og fortid. I nåtid er det hovedkarakteren sitt liv vi møter, og i fortid er det gjerne en slektning av henne. Ikke sjeldent er det ved hjelp av en arv, brev eller dagbok historien rulles opp. Da er det gjerne på eksotiske og fjerne reisemål hendelsene skjer og hovedkarakterene i bøkene reiser ofte i sine forfedres fotspor for å nøste opp i uklarheter. Hendelsene i fortiden har ofte konsekvenser for livene til hovedkarakteren i nåtid. Når alt er kommet for en dag, har karakterene fått orden på livet sitt, fått ny innsikt, framtidshåp og også ofte funnet kjærligheten på nytt.

En av de mest kjente forfatterne av happy tears bøker nå for tiden er Lucinda Riley. Her er andre forfattere av gode og underholdende romaner om livsskjebner, kjærlighet og historie.

Det disse forfatterne har til felles er at de skriver underholdende bøker om kjærlighet, lengsler, håp og drømmer.

Jeg har laget en liten liste over sommerbøker. Hvis du har tips til flere romaner så fører jeg det opp her.

Lettere (dame)underholdning som ikke krever mye å lese - bare kos :-)

Bøker jeg vil lese sommeren 2012:-). Jeg vet ikke om jeg klarer å komme igjennom alle disse bøkene. Det er jo mulig at jeg får plutselig innfall om å lese noe annet det som står på denne lista.

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

• "Skjulestedene" av Katherine Webb
  • "Det forbudte barnet" av Katherine Webb