Det begynner med sex og ender med døden

Gyldendal 2007 Innbundet

I boka får vi høre om psykologistudenten Odd som en kveld møter Agnes på en studentkro. Til tross for svært forskjellig familiebakgrunn forelsker de to seg. Snart er Agnes gravid og de begynner å planlegge framtida si sammen. Boka handler om et ungt pars utvikling fra svimlende kjærlighetsrus til følelsen av å bare drive en familiebedrift sammen, og om de problemene som to vidt forskjellige familiekulturer kan føre med seg.

Humoristisk og dypt alvorlig roman om forelskelse og svik, om den svimlende kjærlighetsrusen og om hva som kan skje når et forhold begynner å knake i sammenføyningene Odd kan ikke tro sitt eget hell da Agnes følger ham hjem etter en kveld på studentkroa. Han kommer fra en provinsiell, splittet og religiøs familie, hun har en liberal, akademisk familiebakgrunn. I sengen på Odds studenthybel teller Agnes og Odd føflekker på hverandres kropper, blar ivrig i Kama Sutra og prøver seg gjennom de forskjelligste stillinger. De begynner å drømme om en fremtid sammen, og snart er Agnes gravid. Men når slutter blikkene å møtes og henge seg fast i hverandre? Når slutter de å begjære hverandre og begynner å føle at de bare driver en familiebedrift sammen? Det begynner med sex og ender med døden er en roman om forelskelse og svik, om den svimlende kjærlighetsrusen og om konfliktene som oppstår når to svært ulike familiekulturer forenes."Næss forteller med en sjarmerende letthet. Han skriver morsomt, skaper kostelige episoder og har historier å fortelle om samliv og savn. Sexscenene i boka blir aldri flaue eller banale. Det er godt gjort"Maya Troberg Djuve, Dagbladet"Ved å være sin romanfilosofi tro har forfatteren skapt et vesentlig verk."Terje Stemland, Aftenposten

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205375796

EAN 9788205375796

Omtalt sted Oslo Østfold

Tildelt litteraturpris Riksmålsprisen. Voksen 2007 Riksmålsforbundets litteraturpris 2007

• "Fra ensomhetens lønnkammer" av Ulv Ulv Tommy Skoglund
  • "De heldige" av Rachel Cusk
  • "Amygdala - roman" av Kerosha Gonaseelan
  • "Månevendt - roman" av Jan Chr. Næss
  • "Den første av dine aller siste sjanser - fortellinger" av Vidar Kvalshaug
  • "Flere gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournalen, doktorskolen og pasienter" av Morten P. Oksvold
  • "Vi snakkes" av Laurie Frankel
  • "Tilfluktsrommet - thriller" av Gunnar Kopperud