Det ariske idol

forfatteren, eventyreren og nazisten Per Imerslund

av (forfatter) og Bernt Rougthvedt (forfatter).

Aschehoug 2005 Heftet

Per Imerslund (1912-1943) var selve det ariske idol for radikale norske nazister. Under okkupasjonen spilte han en betydningsfull rolle som forbilde for de norske frontkjempere og som anfører for den radikale pangermanske opposisjon til Quisling og Terboven. Han kjempet med Hitlers stormtropper i Berlin, aksjonerte mot den russiske revolusjonslederen Troskij, sloss på Franco-siden, deltok som frivillig i Waffen-SS og organiserte politiske komplotter mot Quisling og Terboven. Boken avdekker de ideologiske og psykologiske påvirkningene som formet han til revolusjonær nasjonalsosialist, antisemitt og nyhedning. Med litteraturliste og personregister.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203232930

EAN 9788203232930

Serie Aschehoug biografi

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt person Per Imerslund

• "Arvtakerne - nazisme i Norge etter krigen" av Per Bangsund
  • "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "Den norske fascismen - Nasjonal samling 1933-1940" av Hans Olaf Brevig
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Religion og rase - nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945" av Terje Emberland
  • "Jakten på Germania - fra nordensvermeri til SS-arkeologi" av Terje Emberland
  • "Krigens barn - de norske krigsbarna og deres mødre" av Kåre Olsen
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "Svik og gråsoner - norske spioner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Varulven og andre agenthistorier - svik og gråsoner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie