Det annet kjønn

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Bokklubben 2005 Heftet

Denne boka er forfatterens filosofiske hovedverk. Her avslører hun tenkingen om kvinnen som det annet kjønn, slik den har fått eksistere fra primitive kulturtrinn til våre dagers vestlige sivilisasjon.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2005

En bok jeg leste da jeg var i tenårene, og som i en lang periode fikk meg til å bli en smule paranoid og se misogyni hvor enn jeg snudde meg (jeg er kvinne).
Meget interessant lesning likevel.

Å gi avkall på mytene betyr ikke å ødelegge hver dramatisk forbindelse mellom kjønnene eller undertrykke poesi, kjærlighet, eventyr, lykke og drøm. Det betyr bare at en vil la atferd, følelser og lidenskaper få rot i virkeligheten.

Claude Mauriac - som er så beundringsverdig original-kunne skrive om kvinnene i en av sine artikler i Le Figaro Littéraire i september 1948. "Vi lytter med høflig likegyldighet til selv den mest glitrende kvinne, for vi vet godt at hennes vidd mer eller mindre tydlelig gjenspeiler ideer som kommer fra oss".
Det er naturligvis ikke herr Mauriacs egne ideer hans samtalepartner gjenspeiler, fordi ingen har oppfattet at han har noen, men det er mulig at de gjenspeiler ideer som kommer fra menn: selv blandt mennene er det flere enn én som tror han har egne meninger, selv om han ikke har funnet på dem selv...

Man blir ikke født som kvinne- man blir det. Ingen biologisk, psykisk eller økonomisk skjebne bestemmer hvilken skikkelse menneskehunnen vil få i samfunnet. Det er sivilisasjonen som helhet som skaper denne mellomtingen mellom en mann og en kastrat som man kaller kvinne.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Denne listen er et motsvar på GQ's (opprinnelig Gentlemen's Quarterly) liste "The New Canon: The 21 Books from the 21st Century Every Man Should Read” som inneholder kun tre bøker skrevet av kvinner.

• "En veloppdragen ung pikes erindringer" av Simone de Beauvoir
  • "Et eget rom ; Tre guineas" av Virginia Woolf