Design mellom stoler

en fagbok om møbeldesign

Gaidaros 2008 Heftet

Denne boken tar for seg norsk møbeldesigns historie og utvikling, med stolen som gjennomgående eksempel. Hovedtemaene er design, form og funksjon og utdanning. Har litteraturliste og register.

I motsetning til det øvrige Europa har Norge formidlet lite av sin egen designhistorie i hjemlandet og langt mindre til utlandet. Norske fagbøker som omhandler egen møbeldesign, er få, og enda færre er det som behandler innredning og møbeldesign som en vekselvirkning mellom fagmiljøer og den etablerte samtiden. Det er viktig å forstå, tolke og visualisere endringer og væremåter i samfunnet. Designere har et særlig ansvar for å tilføre meningsfulle produkter til markedene, både hjemme og ute. Denne boka behandler hva som skal til for å initiere til målrettet kreativitet, slik at det etablerte videreutvikles. Både yrkesutøvere, og især studenter, trenger større tverrfaglig orientering - bedre og bredere designmessig samtidsorientering, samt trening i konseptuell tankegang. Gjennom eksempler viser boka resultater av en slik tverrfaglig orientering. Den tar for seg sammenhenger, konsekvenser og etterbruk som forklarer valgt form og funksjon i forhold til samtidens væremåte og klassedeling. I tillegg til å behandle formgiving av møbler fremstilles også designeren og produktet som ledd i en hel kjede av verdiskaping. Hensikten er å tydeliggjøre norsk ståsted og et mulig særegent designmessig verdigrunnlag i forhold til stadig økende ensretting innenfor internasjonal design. Boka ønsker med det å vise hvorfor produktene i norsk møbeldesign er blitt som de er blitt, noe som er langt mer lærerikt for framtida enn en registrering av at det bare ble slik.

Forlag Gaidaros

Utgivelsesår 2008