Desember

en juleantologi

av (redaktør) og Unge lovende forfatteres forening (utgiver).

Publica 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne antologien inneholder 11 fortellinger og 8 dikt som tar opp emner som fellesskap og ensomhet, frisk og syk, liv og død, glede og sorg. Hovedtemaet for samlingen er julen.

Julehøytiden henter ofte frem det beste i oss mennesker, og bringer med seg glede og det magiske ordet HÅP. Men juleantologien "Desember" byr også på noveller og dikt med store kontraster, som fellesskap og ensomhet, frisk og syk, liv og død, glede og sorg. Men mest av alt er det jul!

Forlag Publica

Fra baksiden:

Julehøytiden henter ofte frem det beste i oss mennesker, og bringer med seg glede og det magiske ordet HÅP. Men juleantologien ”Desember” byr også på noveller og dikt med store kontraster, som felleskap og ensomhet, frisk og syk, liv og død, glede og sorg. Men mest av alt er det jul.

Noen smakebiter;

”- Tull! sa moren. – Barna er for store til å tro på julenissen. Det er andre ting som er viktigere, enn å lære barn å tro på nissen! Den natten gråt Nille, for hun måtte få hilse på en ordentlig julenisse! Hva skulle hun gjøre? - Nille? Gråter du? Storebror Ole slo på lyset. Han fikk ikke noe svar.”

”Hastige pliktbesøk og desperat gavehandling er fjernt fra livet på barneavdelingen på sykehuset. Juletreet, pepperkakene og nissene av filt kan ikke fjerne den nervøse spenningen som dirrer i veggene. Livet mitt har stoppet opp og alt dreier seg om en liten kjempes kaotiske hverdag. Ikke noe annet kan måle seg med viktigheten av mitt ærend, kampen om selve livet.”