Der savannen ender

Gyldendal 2017 Innbundet

Norsk familie i intenst gisseldrama på den afrikanske savannen.

En norsk familie på vei i bil gjennom Sør-Sudan befinner seg plutselig midt i det moderne marerittet: De blir tatt som gisler av væpnede menn og reduseres til brikker i et nådeløst spill.
Der savannen ender tegner et dystert bilde av Sør-Sudan i dag, et land der den dyrkbare jorden leies ut til fremmede nasjoner mens sivilbefolkningen fordrives og sulter, et land der krigsherrer og hjelpeorganisasjoner sammen holder liv i en blodig konkurranse om penger, makt og posisjoner, et land der all idealisme for lenge siden er malt i stykker.
Gjennom flere tiår med reiser på det afrikanske kontinentet har Gunnar Kopperud opparbeidet seg en enestående innsikt i mekanismene som styrer utviklingen etter kolonialismen. I denne romanen nærmer han seg en uhåndterlig problematikk med brutal ærlighet, overraskende humor og en dyp forståelse for menneskene han skriver om.
Anmelderne mener:
"Der savannen ender er en tett, plotdrevet roman om et gisseldrama som går på tverke [...] Kopperud skildrer godt maktesløsheten i en gissel-situasjon, der familiemedlemmer dras fra hverandre, og en far liggende i fosterstilling svikter mest av alle [...] hvis du er ute etter å forstå hvordan den hvite mann (og kvinne) egentlig ser ut i det afrikanske nattemørket, kan reisen begynne her. Tollef Mjaugedal, Klassekampen
«Der savannen ender er en spenningsroman. Men den er samtidig en mørk, usentimental men til en viss grad også kjærlig kvittering til kontinentet.» Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
«Den kan nytes som ren underholdning, fartsfylt, spennings- og plotdrevet som den er. Samtidig er den så meget mer, der den med utgangspunkt i kidnappingen av en norsk bistandsarbeider (som vi kaller det) med familie på feriebesøk avdekker uendelig kompliserte sosiale og politiske forhold samt håpløst trøstesløse livsvilkår for flertallet av de menneskene som bor i regionen [...] Herfra utvikler det seg brutalt, voldelig - og fatalt illus...

ISBN13 9788205473126

EAN 9788205473126