Der rosene dør

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2008 Heftet

Når Mattie Harris blir funnet død i elva, er alle i Lydmouth sikre på at det ikke kan ha vært ei ulykke. Mattie jobbet som servitør og var ingen viktig person i landsbyen, så når Lydmouths mest prominente innbyggere virker svært oppsatte på å få slått fast at Matties dødsfall var ei ulykke, synes Jill Francis at det virker som om det er ugler i mosen. Samtidig kommer Jill og Richard Thornhill stadig nærmere hverandre, og hun oppdager at også de levende har hemmeligheter. Dette er den femte romanen om Richard Thornhill og Lydmouth.

En varm vårkveld ler Mattie Harris for siste gang. Kort tid etter skylles liket hennes i land fra Lydmouthelven. Mattie kunne ikke svømme.
Mattie arbeidet som servitrise og var ikke særlig innflytelsesrik. Så hvorfor har noen av byens ledende menn det så travelt med å utbasunere at hennes død skyldes et uhell? Rykter begynner å versere, og så skjer det enda et dødsfall.
Mens frykten holder byen anspent, klarer ikke journalisten Jill Francis og politibetjent Richard Thornhill å holde seg vekk fra hverandre. De ulovlige følelsene får bittersøte konsekvenser. Både de levende og de døde har sine hemmeligheter .
Dette er den femte boken i serien om Richard Thornhill og småbyen Lydmouth.

.Taylor er en fremragende forfatter. The Times
.Tankevekkende. Essex Chronicle
.Underfundig, stilig og meget underholdende roman . et hakk over de andre.. Sherlock Holmes
Andrew Taylor er født i Hertfordshire, England. Han var blant annet lærer, båtbygger og bibliotekar før han i 1983 ble forfatter på heltid. Taylor og hans kone bor med sine barn og to katter i Forest of Dean på grensen mellom England og Wales.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241904615

EAN 9788241904615

Serie VB pocket

Genre Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted England

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

• "Midtsommergalskap" av Andrew Taylor
  • "Kvelende mørke" av Andrew Taylor