Der regnbuen ender

av (forfatter) og Silje Beite Løken (oversetter).

Bazar 2007 Heftet

Rosie og Alex har vært venner gjennom heile oppveksten. Da de når tenåra blir de skilt, Alex og familien flytter fra Dublin til Amerika. Rosie er fortapt uten Alex, men den kvelden hun skal reise til Boston for å møte Alex igjen, får hun vite noe som forandrer livet hennes for alltid, og som gjør at hun blir i Irland. Ingen av dem veit om vennskapet kan overleve avstanden og årene som går, og Rosie kan ikke la være å lure på om de kunne vært noe meir enn venner.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788280872067

EAN 9788280872067

Omtalt sted Dublin Boston

En veldig kjedelig og tung bok å komme seg gjennom!

Jeg innrømmer at jeg ble litt skeptisk da jeg fant ut at hele boka er skrevet som chatte-samtaler og mailer som er sendt i mellom de ulike hovedpersonene. Og merkelig nok så fungerte det greit, selv om ting som skulle skje ble omtalt i senere mailer og chattesamtaler, noe som ble uvant fordi jeg liker å lese "og være tilstede" mens ting skjer.
Historien om Rosie og Alex er fin den, men hadde ikke Rosie hele tiden tatt så altfor mye hensyn til alle andre enn seg selv så hadde boka fint kunne vært bare halvparten så lang, og selv om siste halvdel var underholdende nok, så ble den likevel i overkant lang.
Handlingen er ganske forutsigbar, og egentlig ganske avslappende, så jeg gir boka en 4'er, og det aller mest fordi det er et kjapt og morsomt språk i den.

Jeg ELSKER denne boken! Leste den første gang da jeg lånte den av en vennine. Jeg trengte bare lese det første avsnittet for å vite at denne boken skulle bli en av mine Hjertebøker. Selve boken består av bare brev, e-poster og chatmeldinger. En måte å skrive på jeg fannt interesang fra første sekund. Jeg tror jeg leste boken 3 ganger før jeg leverte den tilbake til min vennine. HIstorien handler om vennskap og kjærlighet. Det er kanskje en av de søteste historiene noensinne. Som leser får man flge Rosies liv. Og for et liv hun hadde!
Min vennine gledmte boken på ferie i Danmark, jeg ble så trist. Denne boken har på en måte vært min bok i mange år nå, så da min skjønne venninne idag ga meg "Where rainbows end" ble jeg overlykkelig!

Jeg har fått med meg at hjemme ikke er et sted, men en følelse.

Uansett, det jeg vil fram til (ja da, jeg vil faktisk fram til noe) er at jeg ikke vil bli en av dem som er så lette å glemme, som var viktig akkurat da, spesiell, hadde mye å si og var verdifull, men som noen år senere bare blir et vagt og fjernt minne. Jeg vil at vi skal være bestevenner for alltid (...).

Når folk sier det er en lang historie, mener de egentlig at det er en kort og dustete historie, og at de er flaue og ikke orker fortelle hva det er.

Bøker jeg har planer om å lese

Du har vel hørt uttrykket? Ting man ikke vet hvor kommer fra, eller kanskje heller ikke vet hvordan man endte opp med det… Disse bøkene har jeg fått, men reisen deres mellom forlaget og det at et familiemedlem sto med dem i en bærepose på trappa hos meg med andre fingeren på ringeklokka, nei, se det, vet jeg lite om… Altså, "datt av en lastebil", herved forklart.

Lagt til i den rekkefølgen jeg har lest de.

Bøker lest i 2020

• "Et sted i nærheten" av Cecelia Ahern