Depresjon

veier ut av ditt eget fengsel

Cappelen 1993 Heftet

Når du er nedfor eller lei deg, kan du søke trøst. Men når du er deprimert, er du ute av stand til å ta imot omtanke. Psykolog Dorothy Rowe viser oss i denne boka hvordan vi bygger vårt eget fengsel, og hvordan vi selv kan bli i stand til å rive det ned.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788202140090

EAN 9788202140090

Serie Capella

"Det er ikke tingene i seg selv som plager oss, men hvordan vi oppfatter dem."
Epictatus, gresk filosof

Depresjon er et fengsel hvor du både er den lidende fange og den grusomme fangevokter.

Vil du bygge deg et depresjonsfengsel, må du ta følgende seks oppfattninger som Virkelige, Absolutte og Uforanderlige Sannheter:

1. Uansett hvor snill og hyggelig jeg virker, er jeg egentlig ufordragelig, ond, verdiløs, og verken jeg selv eller andre kan godta meg.
  2. Jeg må være redd og hate og misunne andre mennesker.
  3. Livet er avskyelig, men døden er verre.
  4. Alt har gått galt for meg hittil, og alt kommer til å gå galt for meg i fremtiden.
  5. Det er galt å bli sint.
  6. Jeg må aldri tilgi noen, minst av alle meg selv.

Irritabel og ulykkelig skyver du mennesker fra deg, og du blir redd de skal la deg seile din egen sjø. Så du later som at alt er i orden. Du forsøker å smile og være som du pleier, men forstillelsen tærer på kreftene og innvendig hyler du taust.

Tema: Psykisk Helse