Departementet

opptegnelser fra et byråkratkontor

Dreyers forlag 2015 Innbundet

Staten vokser og effektiviteten går mange steder ned. Risikostyring, verdibasert ledelse, new public management og ønsker om full digitalisering av arbeidshverdagen er eksempler på reformer som skal gi nye muligheter, men som ofte leder galt av sted. Boka peker på en rekke reformer som slått feil, eller som har hatt utilsiktede virkninger. Virkninger som ofte blir fortrengt i stedet for å bli kartlagt og rettet.

Grunnloven fikk for ti år siden ekstra vern for ansattes medbestemmelse og ansattes rett til frie ytringer på arbeidsplassen. Men etter ti år med tekniske og administrative reformer i offentlig sektor, opplever mange at det er vanskelig å diskutere fritt hva som virker bra og hva som ikke virker bra av de mange nye måtene å jobbe på. For endringsivrige ledere blir medbestemmelse og ytringsfrihet lett en trussel mot rendyrkede reformer og systemtenkning.

Forfatteren har jobbet i staten i over 20 år. Siden 2001 har han vært embetsmann i Kulturdepartementet. Han etterlyser reell kritisk meningsbrytning på arbeidsplasser i staten. Mye tyder på at kunnskaps- og produksjonsmed-arbeidere i staten, dersom de skal utnyttes effektivt til beste for felleskapet, bør få tilbake mer reell innflytelse over hva som virker og ikke virker i statsansattes arbeidshverdag.

Forlag Dreyers forlag

Utgivelsesår 2015