Den verden vi fant

Juritzen forl. 2013 Heftet

Da de gikk på universitetet i Bombay på 70-tallet var Armaiti, Laleh, Kavita, og Nishta som erteris. De utfordret autoriteter og engasjerte seg politisk. Men tretti år senere har jentene nesten mistet kontakten, opptatte på hver sin kant med familie og jobb. De revolusjonære tankene de delte som unge er falmet om ikke glemt. Så blir Armaiti, som har flyttet til Amerika, alvorlig syk. Hun ønsker å se vennene hun forlot en siste gang. Det blir et møte som vil endre livene til alle fire. For Laleh blir gjenforeningen en bittersøt påminnelse om drømmer som aldri gikk i oppfyllelse, Kavita blir konfrontert med sine forbudte følelser og for Nishta blir reisen første skritt på veien mot løsrivelsen fra en dominerende ektemann. For Armaiti selv blir møtet en mulighet til å ta farvel på egne premisser. Med et pulserende og moderne India som bakteppe, skildres fire ulike kvinner og de ubrytelige vennskapsbåndene de deler. De blir tvunget til å ta et oppgjør med vonde hemmeligheter og erkjenne at det er mye de angrer på, mens de forsøker å finne ut hva som virkelig betyr noe her livet.

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282056199

EAN 9788282056199

Omtalt sted India

Lesenivå Voksen

[Romanen handler om de fire damene, om forholdene og barna deres, om karriere og leveforhold, men innimellom all denne konkrete handlingen, får en så mye mer.
Jeg syntes det var befriende å lese en bok fra Bombay som ikke var tuftet på kastesystem, fattigdom, sult, slum og fornedrelse. Her skildres en side av India jeg ikke har lest mye om.
Laleh, som er gift med barndomsvennen Adish er begge parsere, en minoritet i landet. Nishta, som var hindu giftet seg også med en venn fra universitetet. Iqubals familie var muslimer men han var ikke praktiserende. Dette skulle komme til å bli fatalt for Nishta, og det er fascinerende å lese om hvordan Nishta ender opp som fengslet i sitt eget hjem. Vi får livaktige beskrivelser av Hindu-muslim-opptøyene i Bombay i 1993, og selv om jeg ikke kan forsvare Iqbals oppførsel er det hjerteskjærende det som skjedde med muslimene disse opptøyene på 90-tallet.
Handlingen rommer mye følelser og eksistensielle tanker, og bygger opp til reisen som de tre venninnene skal ta til Amerika for å besøke dødssyke Armaiti.
Alle fire venninnene har sine utfordringer, men det er spesielt Nishta sin historie som bærer boken. Bortsett fra henne, er de andre damene karrierekvinner med gode lønninger, så historien får en helt annen kulør enn andre romaner fra India. En bok til ettertanke, som belyser problemer rundt kvinner som mot sin vilje må ikle seg burka, og holde seg innendørs. Anbefales![1]

På 70-tallet var Nishta, Laleh, Kavita og Armaiti uadskillelige. De var i opposisjon til styresmakter og skoleledelsen i Bombay. Kommunismen var deres religion.
Tretti år senere har de mistet kontakten, kun Laleh og Kavita holder sammen. Armaiti har flyttet til USA, og Nishta giftet seg med en muslim, og har ingen kontakt med hverken foreldre eller venner.
Så kommer telefonen fra USA. Armaiti har fått er halvt år igjen å leve - hjernesvulst. Hun vil treffe sine venninner fra Bombay en siste gang, så hun inviterer dem over dammen. Problemet er at mannen til Nishta nekter henne å reise. Hvordan kan Armaiti få sitt siste ønske oppfylt? Hun er for syk til å klare reisen til India.

Interessant med godt driv, men synes slutten var litt brå.

Enkelte ting fortjente å bli henvist til historiens søppelbøtte.

Men det verste av alt: å se livet som det er og ikke som det burde være,

"Sett at verden bare var en spøk fra Guds side, ville du da gjort noe som helst for å gjøre den til en god spøk og ikke til en dårlig en?"
GEORGE BERNHARD SHAW

For mye forstand kan være galskap,

• "Siste båt hjem" av Dea Brøvig
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers
  • "Sannhetens løgner - roman" av Randy Susan Meyers
  • "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Et feilgrep - roman" av Wendy James
  • "Brudekjolen fra Warszawa - roaman" av Lot Vekemans
  • "Sukkerplantasjen på Puerto Rico" av Esmeralda Santiago
  • "La meg ikke måtte velge - roman" av Adrienne McDonnell
  • "Kloke kvinner og troll til menn - mannen som ikke fortjente kona si og alt som hendte etterpå" av Célestine Vaite
  • "Etta og Otto og Russell og James - roman" av Emma Hooper
  • "Min hemmelige Mandarin" av Sara Sheridan