Den utstøtte

kamp mot undertrykkelse med ordet som våpen

av (forfatter) og Kahlil Gibran (illustratør).

Ex Libris forl. 1998 Innbundet

Boka forteller om munken Khalil som jages bort fra klosteret fordi han tar avstand fra kirkens hykleri og grådighet. Foran sjeikens domstol retter han et flammende angrep mot både geistlige og verdslige makthavere. Khalils budskap er fullt av revolusjonært sprengstoff, men samtidig er det båret opp av ekte humanisme og en radikal fortolkning av etikken i Jesu budskap. Med ordet som eneste våpen kjemper Khalil en desperat kamp for å vinne folkets respekt og en kvinnes kjærlighet.

Forlag Ex Libris forl.

Utgivelsesår 1998

Genre Religiøs litteratur

Stormen og sneen kan drepe blomstene, men kan ikke drepe frøene, for sneen holder dem varme og beskytter dem mot kuldedøden.

Arrester denne opprøreren og slep ham bort fra dette hellige sted, og la raseriet til stormen lære ham lydighet. Før ham bort og la Naturen utføre Guds vilje med ham, og vask så hendene deres rene for disse kjetteriets giftige spirer som besmitter drakten hans. Hvis han skulle vende tilbake og tigge om tilgivelse, så ikke lukk opp døren for ham, for giftslangen vil ikke bli en due selv om den blir satt i bur, eller tornebusker bære fiken om den så var plantet i vingården.

• "Den vanvittige - hans lignelser og dikt" av Kahlil Gibran
  • "Hviskerne - stillhet og frykt i Stalins Russland" av Orlando Figes
  • "Himmeltårnet - roman" av Vetle Lid Larssen
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "Guds tjener" av Tor Edvin Dahl
  • "Tristan og Isolde" av Joseph Bédier