Den usynlige krigen

reiser i Tsjetsjenia, Ingusjetia og Dagestan

av (forfatter) og Christian Borch (oppleser).

Cappelen Damm 2022 Lydfil

Utgivelsesår 2022

Format Lydfil

ISBN13 9788202767785

EAN 9788202767785

Omtalt sted Tsjetsjenia

I ruinene av Tsjetsjenia pågår fremdeles en skitten konflikt uten klare fronter. Samtidig med at kampene har spredd seg til naborepublikkene Ingusjetia og Dagestan, har russiske myndigheter lykkes med å gjøre krigen usynlig. Aage Storm Borchgrevink har inkognito tatt seg over grensen til et område av Europa som i dag er stengt for vestlige journalister og observatører. Den usynlige krigen handler om menneskene han møter og deres beretninger fra et liv i krigssonen. Dette er en sterk bok om ofrene for den tsjetsjenske torturisten og presidenten Ramzan Kadyrov, som i dag er en av den russiske presidentens viktigste støttespillere. Historiene fra det russiske imperiets utkant er også et portrett av det nye Russland under Vladimir Putins ledelse – Putinistan.

Et tsjetsjensk munnhell sier: "Jeg er med Tsjetsjenia mot Russland, med min teip (klan) mot Tsjetsjenia, med min familie mot min teip, og med min bror mot min familie - men stort sett er jeg bare mot min bror."

For meg er Ramzan selve symbolet på Tsjetsjenia. En ung mann som fikk rollen som drapsmann og torturist, og aldri har lært noe annet. Mer enn å være farens skapning ble han skapt av gudfaren i Kreml. Ramzan er russiske myndigheters egen Golem, og akkurat som i den jødiske legenden kan han vise seg å bli en forbannelse for sin skaper.

Noen ganger visste jeg ikke om han spøkte eller ikke, som når han viste meg et bilde av et ti-femten meter langt menneske-skjelett, og forklarte at det var liket av en naart, et av trollene som ifølge paleokaukasernes legender befolket Kaukasus før menneskene. Amerikanerne hadde kjøpt den døde naarten av Georgia for flere millioner dollar, forklarte han, og fløyet den hjem til USA i et militærhelikopter i all hemmelighet. Osmans ansikt røpet ingenting.
"Akkurat," svarte jeg.
Det handles med levende mennesker, så vel som lik, i Kaukasus, men dette var første rapport om naartehandel og trafficking med troll.

• "Eurostories - reiser i Øst-Europa" av Aage Storm Borchgrevink
  • "Ettertanker - en samtale" av Berthold Grunfeld
  • "Yalo" av Elias Khoury
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Opphav" av Amin Maalouf
  • "Mennesker og politikk - erindringer 1965-78" av Einar Gerhardsen
  • "Fanden på flat mark - historier frå Kviterussland" av Per Anders Todal
  • "Ut - oppdagelsesreiser" av Carsten Jensen
  • "Den siste reisen til Phnom Penh" av Jesper Huor
  • "Ukraina - landet på grensen" av John Færseth
  • "Liv og skjebne - roman" av Vasilij Grossman
  • "En hyllest til sauen - fortellinga om det lille dyret som bygde landet" av Anna Blix