Den uskyldige

av (forfatter) og Geir Uthaug (oversetter).

Gyldendal 2011 E-bok

Det er en bitende kaldt vinter rundt midten av 1950-årene. Berlin er preget av etterkrigsnevroser, spionasje, og mistillit. Leonard Marnham er i byen for å delta i et engelsk-amerikansk prosjekt om avlytting av russerne. Han møter også den vakre, litt eldre Maria, som innfører ham i kjærlighetens gleder og får ham til å brenne alle broer. Men det skal han komme til å angre på.

Det er en bitende kald vinter rundt midten av 1950-årene: Berlin er preget av etterkrigsnevroser, spionasje og mistillit. Den unge, uerfarne engelske teknikeren Leonard Marnham er i byen for å delta i et engelsk-amerikansk prosjekt om avlytting av russerne. Han møter den vakre, litt eldre Maria, som innfører ham i kjærlighetens gleder og får ham til å brenne alle broer. Men det skal han komme til å angre på .Den uskyldige (1990) ble filmatisert i 1993. John Schlesinger hadde regi og Anthony Hopkins og Isabella Rossellini spilte hovedrollene.I boken 1001 Books You Must Read Before You Die, hvor et engelsk panel har kåret de 1001 viktigste bøkene i litteraturhistorien, står Ian McEwan oppført med intet mindre enn 10 titler. Det sier alt om hvilken status hans forfatterskap har.

ISBN13 9788205409798

EAN 9788205409798

Genre Agenter og spioner

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Berlin

Det starter ganske udramatisk, nærmest litt referat-aktig: Leonard, ung og naiv engelskmann, kommer til Berlin i 1955 for å delta i et avlyttingsprosjekt. Jeg ser at andre mener første halvdel av boka var kjedelig, men spenningen ligger jo mellom linjene helt fra begynnelsen: Hvem kan man stole på i denne delte byen? Hvem arbeider for hvem? Har den vakre Maria andre hensikter enn dem vi får øye på?

Den konkrete, "fysiske" dramatikken oppstår på en helt annen kant enn jeg hadde forutsett, men veves sammen med spionasjehistorien på en måte som imponerte meg stort.

Stedet er Berlin, året er 1955.
Operasjon Gold lanseres; et topp hemmelig prosjekt som skal tappe følsom kommunikasjon mellom Øst-Berlin og Moskva.
Den unge britiske teknikeren Leonard Marnham starter en muldvarpferd under hovedstaden sammen med vakre, fraskilte Maria. Deres to verdener er som natt og dag, og Leonard aner at livet hans står ved et veiskille. Marerittet som venter ham aner han ingenting om...

Det historiske bakteppet veves uanstrengt sammen med den fiktive delen om forholdet mellom de to elskende. McEwan leverer!

She was not the first young woman he had kissed, but she was the first who seemed to like it.

En spennende by som jeg har lyst til å bli bedre kjent med. Jeg har ikke lest noen av bøkene i denne listen enda, men alle vekker min nysgjerrighet på en eller annen måte, og alle har fått gode anbefalinger enten på Amazon eller Goodreads. Gleder meg til jeg får tid til å ta fatt på denne listen!

I følge the Guardian

Målet er minst 30 bøker