Den urolige mannen

en Wallander-roman

av (forfatter), Kari Bolstad (oversetter) og Nils Nordberg (oppleser).

Lydbokforlaget 2009 Lydfil

En pensjonert høyere marineoffiser, Håkan von Enke, forsvinner under en av sine daglige spaserturer. Kurt Wallander kan ikke la være å engasjere seg. Den forsvunne offiseren er svigerfar til hans datter Linda. Så forsvinner også von Enkes ektefelle. Sporene peker bakover i tiden, til den kalde krigen, til høyreekstremistiske grupperinger og østeuropeiske leiemordere. Dette er den tiende og siste boken om Kurt Wallander.

En pensjonert marineoffiser forsvinner, og sporene peker bakover til den kalde krigen, til høyreekstremister og østeuropeiske leiemordere. En aprildag i 2008 forsvinner en pensjonert høyere marineoffiser, Håkan von Enke, under en av sine daglige spaserturer. Kurt Wallander,som fortsatt er politimann i Ystad, vet at det var noe som gjorde mannen urolig før han forsvant. Von Enke er dessuten svigerfar til hans datter Linda og bestefar til Wallanders lille datterdatter. Sporene peker bakover i tiden, til den kalde krigen, med fremmede ubåter i svensk farvann, til høyreekstremistiske grupperinger og østeuropeiske leiemordere. Kurt Wallander aner at han er kommet på sporet av en hemmelighet. Kanskje befinner han seg i utkanten av noe som er mer alvorlig enn Wennerström-affæren, den verste spionsaken i svensk historie.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2009

Format Lydfil

Serie Kurt Wallander (11)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

Ei treg og kjedelig bok med setnings-oppbygning som kan gjøre en 12-åring flau! Dette var dårlig litteratur. Går ut fra at forfatteren ønsker å forsterke en stemning, men for min del ble det bare dumt. Wallander hadde fortjent en bedre avslutning....

En Wallander-krim som havner sånn midt på treet. Historien i seg selv er grei nok, men kanskje til tider litt kjedelig og forutsigbar. Jeg kan heller ikke si at jeg liker den personlige utviklingen til Wallander, men det er vel ment som et tegn på at dette er den siste boken om denne krimhelten.

Så kom den siste Wallander-boken, der Mankell avslutter samarbeidet med rollefiguren. Demens er en uhyggelig sykdom og i denne boken rammes den svenske politimannen som jeg har hygget meg med så lenge.

Unnskylde hva da? Den som kan gråte foran et annet menneske, viser stort mot, etter min mening. Et mot jeg dessverre mangler selv.

Det er tjuefem år siden disse ubåtene krenket svensk farvann. Hva kan være farlig etter så mange år? Herregud, Sovjetunionen finnes ikke lenger. Berlinmuren er demontert. Og Øst-Tyskland? Hele den tiden er borte. Hva er det for noen skygger som plutselig skulle dukke opp nå?

På den måten alle viktige møter skjer. Ved en stor og forunderlig tilfeldighet.

Men en ubåt er for meg en fremmed verden. Skremmende, må jeg tilføye.

Det var ikke bare når vi fisket, han skulle ha rett, sa han.- Jeg husker at vi så på et tv-program en kveld, et slags spørreprogram. Spørsmålet var hvilket land Gibraltar grenser til. Han sa at det var Italia, og jeg sa at det var Spania. Da det viste seg at jeg hadde rett, skrudde han av tv-en og gikk og la seg. Sånn var han.

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

Bøkene som har holdt meg med selskap på godt og vondt, vår, sommer og høst 2011 - i tilfeldig rekkefølge=)

Følger trenden og lager liste

Leste og uleste bøker i bokhylla

Rett og slett alle bøker jeg leser i 2010

• "Silkeridderen ; Villspor" av Henning Mankell