Den uproduktive klasse

av (forfatter) og Per A. Hartun (oversetter).

Res publica 2013 Heftet

Den uproduktive klasse fra 1899 er Thorstein Veblens første og mest berømte bok. Med utgangspunkt i overklassens fritidssysler gjennom tidene, tegner han opp fremveksten av en uproduktiv fritidsklasse i USA, med prangende forbruk som demonstrerer avstand til arbeidet. Boken viser skillet mellom produktiv virksomhet og uproduktiv spekulasjon, og gjorde Veblen til USAs mest berømte økonom.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet

Omtalt sted USA

Forordet er nokså dårlig skrevet (eller redigert), det lukter hastverksarbeid, og det omtaler nesten ikke innholdet i boka, som jo er poenget med et forord, spesielt i sakprosabøker. Veblen derimot, er veldig morsom å lese. Mye av det som står i denne boka er like aktuelt i dag som det var for omtrent 120 år siden. I alle fall med litt tilpassende modifikasjoner her og der. En nøkkelinnsikt hos Veblen: Underklassen (de fattige) ønsker ikke å felle overklassen (de rike) og dermed skape en mer rettferdig verden; de ønsker å bli som dem, å ta del i overklassen – noe som forutsetter en underklasse. En annen nøkkelinnsikt: En veldig stor del av våre produksjonsmidler går til å produsere ting hvis verdi består av at de er statusmarkører. Dette er sløsing, men vi kommer ikke bort fra det, vi er alle fanget i spillet. Bortsett fra Veblen.

Erik Reinerts forord er glitrende. Veblens tekst er veldig omstendelig.

• "Ideologienes århundre - en personlig vandring i det 20. århundrets politiske idéhistorie" av Bernt Hagtvet
  • "Tenke, fort og langsomt" av Daniel Kahneman
  • "Livsfilosofi - et personlig bidrag om følelser og fornuft" av Arne Næss