Den unge Stalin

av (forfatter), Jorunn Carlsen (oversetter) og Arne-Carsten Carlsen (oversetter).

Cappelen 2008 Heftet

Dette er historien om den unge Josef Stalin, som til tross for oppvekst under fattige og vanskelige kår, skaffet seg utdannelse som prest. Boken forteller om hvordan han etter hvert forlot religionen og i stedet ble fanatisk revolusjonær og mesterhjernen bak kriminelle handlinger. Forfatteren skildrer også hans forhold til sine foreldre og venner, til Lenin og de mange elskerinnene. Med kildehenvisninger, utvalgt bibliografi og register.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202274450

EAN 9788202274450

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet

Omtalt sted Sovjetunionen

Omtalt person Josef Stalin

"Jeg ble utvist for marxistpropaganda," skrøt Stalin løgnaktig senere, men Svartflekken må ha etterforsket noe saftigere enn skøyerstreker i kapellet eller til og med marxistmøter ute i byen. Guttene med mer lommepenger enn Stalin, pleide å leie rom på Det hellige fjellet, egentlig for å holde møter i den liberale lesesirkelen, men de var tenåringsgutter og georgiere som var stolte av sine amorøse eventyr, så det var sannsynlig også selskapelighet der, med vin - og piker. Prestene, særlig inspektør Svartflekk, patruljerte også ute i byen, i likhet med engelske pensjonatskolelærere, for å gripe guttene i teatre, vertshus eller bordeller. Når Stalin ikke leste, kunne også han drikke og flørte. Han kan ha fått mer alvorlige vanskeligheter i feriene i Gori. Var det kjærligheten til Tsjarkviani-jenta? Han glemte henne aldri, og snakket om henne da han ble gammel. Mange år senere husket han også en annen pike fra Gori, Lisa Akopova. I 1926 forsøkte han faktisk å finne ut hvor det var blitt av henne, noe som tyder på at de var nære venner. Dette gav henne mot til å sende ham et brev: "Jeg sverger på at den oppmerksomheten du viser oss ved å spørre etter oss gjør meg svært glad... jeg var alltid din uatskillelige venninne i medgang og motgang... Hvis du ikke har glemt... du ble fristet av din pene nabo Lisa." Dette var dristige saker i 1920-årene, men ikke halvparten så dristig som et annet brev Stalin fikk i 1938.

• "Det evige forår - Bjørnstjerne Bjørnson 1899-1910" av Edvard Hoem
  • "Moskva 1941 - en by i krig" av Rodric Braithwaite
  • "Slaget om Kursk - historiens største panserslag" av Anders Frankson
  • "Liv og skjebne - roman" av Vasilij Grossman
  • "Pol Pot - historien om et mareritt" av Philip Short
  • "Krigens øyenvitne - en krigsreporters dagbok fra Østfronten" av Vasilij Grossman
  • "Ondskapens ansikter - historiens grusomste menn og kvinner" av Simon Sebag Montefiore
  • "Stalins hevn - den røde armé i Tyskland 1944-45" av Niclas Sennerteg
  • "Bak lukkede dører - Stalin, nazistene og Vesten" av Laurence Rees