Den ukjente Jesus

nye kilder til hvem Jesus virkelig var?

Da Vinci-koden, Gralsfortellingene, Thomasevangeliet, Q-kilden

Kabb 2010 CD

Forfatteren tar for seg forskjellige alternative kilder til hvem Jesus var, og som gir oss et annet bilde av Jesus enn det som kirken har autorisert. Han tar for seg bøkene Da Vinci-koden, Gralsfortellingene, Thomasevangeliet og Q-kilden, som er bøker som er basert på slike alternative kilder.

Forlag Kabb

Format CD

ISBN13 9788230602058

EAN 9788230602058

Her er litt avskrift av bokas bakside:

*Ingen skal etter dette kunne si at det er kjedelig å grave i gamle skrifter!

Det er spennende å følge forfatteren gjennom de forskjellige lagene av kildemateriell i dialog med de aktuelle bøkene som er skrevet om emnet. Mange vil finne denne boka minst like underholdende som Da Vinci-koden – og i tillegg er den til å bli klok av.

Oskar Skarsaune som er professor i kirkehistorie og førstehånds kjenner av de hietoriske kildene, skriver om:
Da Vinci – koden
Gralsfortellingene
Thomasevangeliet
Q – kilden*

Jeg må vel si jeg ble litt skuffa over denne boka. Deler av den: Da Vinci-koden og Gralsfortellingene framstår i stor grad som sludder. Det gjelder ikke i samme bidragene om Q-kilden og Thomasevangeliet -, men dette er også dokumenter av en helt annen karakter enn det som er med i bibelen.

Skuffelsen gjeldt kanskje primært hvordan boka var skrevet. Det var 250 sider nesten uten luft, og veldig lite pedagogisk bygget opp. Så reklamen på baksideomslaget om at det ikke skulle være kjedelig å grave i gamle skrifter, var for en stor del feil. Her kunne forfatteren gjort en mye bedre jobb.

Det er mange grunner til å være skeptiker. Noen skeptikere er skeptiske til religion og setter f.eks. Richard Dawkins opp på sine lister. Det er kanskje god grunn til å være skeptisk til Dawkins også? Min påstand er at det er fullt mulig å være skeptiker og kristen. Så her kommer en liste over aktuelle bøker man kan starte med.

Maria Magdalena har fanga interessa mi. Kven var ho eigentlig?
Etterkvart har eg funne fleire bøker om henne, både ved hjelp av nettet og biblioteket. (Er imponert over velviljen på biblioteket!!) Emnet er omfattande...... får kanskje aldri vite kven ho verkeleg var, sidan så mange har ytra så mange ulike teoriar.