Den uendelige historie

av (forfatter) og Roswitha Quadflieg (illustratør).

Damm 1988 Innbundet

Bastian, 10 år, har det ofte trist og vanskelig. En dag finner han en bok i et antikvariat, gjemmer seg bort og begynner å lese. Dermed vandrer leseren sammen med Bastian til landet Fantasia, og virvles inn i begivenheter skapt av hans egen fantasi.

Forlag Damm

Utgivelsesår 1988

Genre Fantasy Klassisk litteratur

Tildelt litteraturpris Oversetterprisen 1983

Denne boka leste jeg første gang ved 15-års alderen og jeg føler jeg aldri blir helt ferdig med den. Det er en bok jeg må vende tilbake til gang på gang.
Det er visstnok for barn, men jeg tror det er en viktigere bok for voksne.
Jeg tror barn er flinkere til å drømme og leke sånn helt av seg selv, når vi blir voksne glemmer vi det litt. I denne bok får jeg lov å leke igjen. Det elsker jeg den for.

Skjønner hvorfor jeg ble så fascinert av denne da den kom i sin tid. Men skjønner også hvorfor jeg har glemt hele andre del...

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Her er en historie som er så fabelaktig god at jeg gir den terningkast seks selv om jeg ikke synes språket eller forfatterstemmen var så fantastisk. Det kan jo delvis ha med oversetteren å gjøre.
Vanligvis, og spesielt i barnebøker, synes jeg forfatterstemme er alfa omega, og hvis språket selv ikke vekker noe i meg, hjelper det lite at historien er god.
Vel, her har vi unntaket. En fabelaktig bok.

Kom tilfeldig over boka, og måtte jo lese den da filmen ble sett mange ganger i sin tid - og Limahl var en av mine store 80-tallshelter:-) Visste imidlertid ikke at det var to filmer, og det er vel derfor jeg ikke kan erindre siste del av boka. En utrolig fantasifull fortelling med gode skildringer. Selv om dette er en barne- og ungdomsbok mener jeg den passer minst like godt for voksne.

Jeg skulle gjerne ha visst, sa han til seg selv, hva som egentlig foregår i en bok når den er lukket. Det er naturligvis bare bokstaver der inne, som er trykt på papir, men likevel - et eller annet må jo foregå, for når jeg slår den opp, så kommer det jo plutselig til syne en hel historie. Det er personer der inne som jeg ikke kjenner ennå, og det er eventyr og heltedåder og kamper - rett som det er blåser det opp fryktelige stormer ute på havet, eller en kommer til fremmede land og byer. Alt dette er jo på en eller annen måte inne i boka. En må lese det for å oppleve det, det er klart. Men der inne finnes det jo allerede fra før av. Jeg skulle gjerne ha visst hvordan?

Men for den som kommer altfor sent, virker det alltid som om verden rundt skolen ligger helt utdødd.

Den som aldri, åpent eller i smug, har grått bitre tårer når en vidunderlig historie gikk mot slutten og en måtte ta avskjed med skikkelser en hadde opplevd så mange eventyr sammen med, som en hadde elsket og beundret, som en hadde delt både redsler og håp med og som det var umulig å ta farvel med uten at livet fortonte seg tomt og meningsløst ... Den som ikke selv hadde opplevd noe av dette på kroppen ... nåvel, den vil sannsynligvis ikke kunne begripe det Bastian nå gjorde.

Og ingenting gir større makt over mennesker enn løgner.

Det er mulig å ønske seg noe av hele sitt hjerte - kanskje gjennom flere år - så lenge en vet at ønsket ikke lar seg oppfylle. Men stilles en plutselig overfor muligheten at ønskedrømmen blir virkelighet, da har en bare et ønske : at en aldri hadde ønsket det.

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Har i det siste kommet over bøker hvor bøker har en sentral plass i handlingen. Alle bokelskeres drøm eller;-) Tenkte det kunne være morsomt å lage en liste på det, her er en start. Trenger hjelp til å fylle på...

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Jeg og en venninne kjøper bøker til hverandre annenhver gang og snakker om dem. Vi tipser allerede hverandre om gode bøker og fant ut at vi likesågodt kunne lese dem samtidig og dele tankene om dem.

Kommer til å legge til de bøkene vi leser i en egen liste.

Kanskje noen andre venninner inspireres til å gjøre det samme?

• "Momo, eller Kampen om tiden" av Michael Ende
  • "Serafin og hans makeløse mesterverk" av Philippe Fix