Den tvilende Thomas

Gyldendal 2010 Heftet

Maleren Michel Angelo Merisi da Caravaggio (1573-1610) regnes som den tidlige barokks fremste mester. Men hans uregjerlige natur brakte ham i vanskeligheter, og han måtte forlate Roma 1606 etter å ha drept en motstander i duell, dømt til døden in absentia. Den fiktive utgiveren i denne romanen har funnet et knippe beretninger i Vatikanets arkiver som kan kaste nytt lys over det som skjedde på Marsmarken denne maikvelden. En av beretterne er en viss Innocenzo Promontorio. Han var en nær venn av den store maleren, som han også satt modell for.

Hva skjedde egentlig den kvelden i Roma i 1606? Maleren Michel Angelo Merisi da Caravaggio blir utfordret til duell. Han dreper en mann og må flykte fra Pavestaten.

Dette er halve sannheten. Hva er den hele?Den fiktive utgiveren i romanen har funnet et knippe beretninger i Vatikanets arkiver. Disse kan kaste nytt lys over det som skjedde på Marsmarken denne maikvelden. Alle bidrar de til å skape et levende og fascinerende bilde av den rebellen og opprøreren som skapte så mange skandaler og så mange uendelig vakre malerier. Men hvilke versjoner av historien er de mest sannferdige?Boken utkommer i anledning 400-årsmarkeringen av Caravaggios død, og er utgitt med støtte fra Det italienske kulturinstitutt i Oslo.«Dette er litterær portrettkunst av prima kvalitet.»Øystein Rottem, DagbladetOm Atle Næss i nettutgaven av Store Norske LeksikonIntervju med Atle Næss på KulturnettØstfoldOm Caravaggio på wikipedia.org

ISBN13 9788205401914

EAN 9788205401914

Serie Gyldendal pocket

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt person Michelangelo da Caravaggio

Bra saker. Jeg er jo selv kunstmaler og kunstskribent så en bok om Caravaggio er absolutt mat for Mons! Boka er imidlertid litt tynn. Temaet er gigantisk og dertil svært interessant så Atle Næss kunne godt ha skrevet en mye tykkere bok! Men, på tross av magre permer, dette var riktig så bra om en spennende epoke og om en av verdenshistoriens største malere.

Den hellige Maria og den fortapte Lena; vi hadde vel ikke annet til felles enn at ingen av oss riktig skjønte hvem som kunne være far til sønnene våre.

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Etter tips her på bokelskere.no kjøpte jeg "Røde mølle" av Pierre la Mure på loppemarked. "Røde mølle" er en roman basert på kunstneren Henri Toulouse-Lautrecs liv. Det fikk meg til å tenke på andre romaner basert på store kunstneres liv - noen har jeg lest, noen har jeg bare hørt om. Jeg vil gjerne ha flere tips! (De bøkene jeg kjenner til, handler om europeiske kunstnere - dét er ikke noe vilkår for denne listen! Derimot har jeg lagt som premiss for meg selv at historiene skal være knyttet til kunstnere som faktisk har levd; romaner som f.eks. Lars Saabye Christensens "Modellen" faller utenfor i denne sammenheng, fordi den ikke er basert på en kunstner som faktisk har eksistert.)

• "Ibsens Italia" av Atle Næss
  • "Sensommer" av Atle Næss