Den trofaste hustru

Aschehoug 2004 Innbundet

I seksten år har Nathalie og hennes Sigurd lagt stein på stein til grunnmuren som deres ekteskap bygger på. Et godt, men barnløst ekteskap. En fast og trygg grunnmur tror hun, men tar feil. Det hjelper ikke at hun er trofast når han ikke er det. Plutselig er deres seksten år sammen ingenting. Hvordan skal livet gå etter dette? Hvor lenge varer kjærligheten til et annet menneske? Hvor lenge varer trofastheten?

"Den trofaste hustru" utkom første gang i 1936. I denne romanen tar Sigrid Undset for seg kvinners forhold til yrke, til erotikk og barnløshet.
Nathalie er en moderne kvinne av sin tid; hun er frigjort, har god utdannelse og en ledende yrkesstilling. Hun har vært gift med Sigurd i seksten år, men de har ingen barn. Likevel har ekteskapet deres vært lykkelig - og trygt, tror Nathalie. Men det hjelper ikke at hun er trofast når ektemannen hennes ikke er det.
"Den trofaste hustru", som er Undsets siste samtidsroman, vitner også om tiden den er skrevet i - en mellomkrigstid preget av nazismens oppblomstring og diskusjoner om menneskeverdet.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203187933

EAN 9788203187933

Serie Aschehoug tradisjon

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Elsker den!

Nathalie og Sigurd har vært gift i 16 år. Ekteskapet er barnløst, noe venner og familie stadig minner dem på. Nathalie er yrkeskvinne, så de har hjelp i huset, men Nathalie liker å diske opp for Sigurd både morgen og kveld likevel. Selv glemmer han jo både dette og hint som skal på bordet.
For tiden føler Nathalie at Sigurd ikke er som han pleier, og da sommeren kommer med barnepass og pendling, kommer sannheten for en dag.

Ingen tvil om at Undset fortjente Nobelprisen! Meget godt skrevet.

"Don't judge a book by its cover" heter det seg, og det bruker jeg forsåvidt ikke å gjøre heller. En kjedelig bok kan komme i fin innpakning, og vice versa. Men noen ganger faller jeg pladask for en bok før jeg i det hele tatt har lest den. Her er noen av de bøkene som har sikret seg en plass i bokhyllen min, fordi omslaget vekket interessen og fikk meg nysgjerrig først.

Heldigvis har de fleste av de jeg til nå har lest, vist seg å være like fine innvendig også! :)

Jeg hamstrer bøker, og har etterhvert opparbeidet litt av en samling hjemme. Dessverre har noen av bøkene blitt stående og samle støv i årevis, siden jeg ofte prioriterer de nyeste innkjøpene foran de gamle, eller har lyst til å lese noe annet som frister mer akkurat der og da. Her er noen av de bøkene som har lidd en slik skjebne...

Er det noen av dem jeg kanskje bør tenke på å få lest rimelig fort? Eller kan de fortsette sin karriere som støvsamlere noen år til? Gi meg et spark bak om du ser en bokperle her som jeg bør lese snarest! :)

• "Fattige skjebner ; De kloke jomfruer" av Sigrid Undset
  • "Den lykkelige alder" av Sigrid Undset