Den tredje mann

Cappelen 1989 Heftet

Rollo Martins er kommet til det firemaktsokkuperte Wien for å treffe vennen Harry Lime, som imidlertid var død et par dager før Martins' ankomst. Martins' jakt på vennens eventuelle mordere avsluttes i kloakkgangenes uhyggelige halvmørke, der lydene gjaller med dobbelt styrke mellom hvelvingene. Boken er filmatisert.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788202119409

EAN 9788202119409

Serie Graham Greene

Genre Agenter og spioner Klassisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Wien

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

"Alle" lager julekalender. På Sølvberget plukket vi 2015 ut korte bøker og filmer - kortere enn 150 sider eller 90 minutter spilletid for filmene. (Folk har det for travelt til å lese mursteiner før jul, var tanken vår). Denne listen inneholder bøkene vi valgte ut.

Noen ganger er det bra med en kort bok

• "Gjøglerne" av Graham Greene
  • "Dr. Fischer i Genève, eller Bombeselskapet" av Graham Greene
  • "Dommeren og hans bøddel" av Friedrich Dürrenmatt
  • "Den tiende mann" av Graham Greene
  • "Kvinnen i sjøen" av Raymond Chandler
  • "Fallet" av Raymond Chandler
  • "Mordet på maskinbygger Roolfsen - en kriminalanekdote fra Kongsberg" av Maurits C. Hansen
  • "Speilkrigen" av John Le Carré
  • "Brighton Rock" av Graham Greene