Den tomme plassen i vitrineskapet

Gyldendal 2015 E-bok

Lykken er ikke det verste man har

Den tomme plassen i vitrineskapet har lenge framkalt et smertelig savn hos Dronningen, og hun gir Kabinettsekretæren et oppdrag: Skaff meg det jeg ønsker meg over alt i verden!
Men historien begynner ikke bare der.
Den begynner også i en nedarvet leilighet i Sorgenfrigade i København, der den trofaste og lett enfoldige Margrethe fra Den Kongelige Porcelainsfabrik har bodd hele sitt liv. Nå har hun fått sparken og må straks ta arbeid som vaskedame på TransportCentralen, for å overleve og for å underholde sin slabbedask av en mann, Hr. Jeppsen, som hun i vanvare giftet seg med for seks år siden. Hun fantaserer om å drepe ham. Men det skal hun slippe, for snart faller hun inn i en rekke av hendelser som bringer henne og hjelperen Magdelone, som ser skjønnheten i ethvert ansikt, på en ellevill ferd mot Norge, mot brustne drømmer, dronningrød leppestift og spirende kjærlighet.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205488007

EAN 9788205488007

Omtalt sted Norge Danmark

Fin sommerlektyre, halter litt noen steder men er full av sjarm og ablegøyer, som en norsk Paasilinna.
Før hvert kapittel er det en ørliten oversikt som gjør boka enda mer fornøyelig og sjarmerende.

En veldig søt, artig og lettlest bok, men for meg ble den ikke så mye mer enn det.

• "Kjærlighetens usannsynlighet" av Hannah Rothschild
  • "Hvis jeg har en sjel - fortellinger fra klosteret i fengselet" av Kjell Arnold Nyhus
  • "Livet, motorsykler og andre umulige prosjekter" av Katarina Bivald
  • "Nattergalen i Sunset Boulevard - roman" av Susan Meissner