Den tilfeldige lærling

av (forfatter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Bazar 2014 E-bok

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted India

En bok krydret med spenning og dramatikk, svik og moral, familierelasjoner og kjærlighet, og en stor dose India. God underholdning!

Sapna har måttet legge studiene på hylla for å forsørge familien ved jobb i elektroforretning etter at faren blir påkjørt og dør. Familien har dårlig råd. En dag blir hun kontaktet av sjefen for et stort industrisekskap - som tilsynelatende tilfeldig har valgt henne ut til å overta som leder for konsernet sitt. Hvis hun består sju tester, riktignok.

Som i Gutten som hadde svar på alt/Slumdog Millionaire, har Vikas Swarup en strukturert oppbygning av romanen: I den første får hovedpersonen spørsmål i TV-showet Vil du bli millionær? Kapitlene forteller historien om hvordan han tilegnet seg svarene på spørsmålene. I denne nye boka må hoved personen Sapna gå gjennom syv tester, som skal vise om hun har de nødvendige egenskapene for å bli toppleder i konsernet ABC Group. Hvert kapittel forteller historien om av testene.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

• "Kjærlighet i endetid - roman fra antropocens slutt" av Jon Ewo
  • "Kloke kvinner og troll til menn - mannen som ikke fortjente kona si og alt som hendte etterpå" av Célestine Vaite
  • "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Damekoret" av Jennifer Ryan