Den tapte våren

inspirert av virkelige hendelser i Ofotfjorden og Narvik fra 9. april til - 10. juni 1940

SeñorC 2016 E-bok

Sykepleierstudenten Elise våkner brått 9. april 1940. Panserskipene Eidsvoll og Norge blir senket på Narvik havn, og sykehuset overfylles raskt av skadde og døende soldater. Samtidig går den tyske treskjæreren Heinrich i land som en av over tusen tyske elitesoldater som invaderer Narvik.
Bondekona Elisabeth på den lille gården Bakkan i Ofotfjorden blir vitne til at norske, polske, franske og engelske styrker bygger seg opp til det endelige slaget om Narvik. Den fredfylte Ofotfjorden er med ett åsted for de mest omfattende og brutale krigshandlingene som noen gang er utkjempet i Norge. Både Heinrich, Elise og Elisabeth blir en del av de dramatiske hendelsene når Norges og Europas skjebne står på spill.
«Den tapte våren» er en spenningsroman og et diktverk. Romanen er inspirert av virkelige hendelser og er tro mot historiske fakta. Bakteppet for «Den tapte våren» er den to måneder lange beleiringen av Narvik. Romanen handler likevel først og fremst om menneskers vilje, håp og overlevelsesevne i en beleiret og utbrent by. Den er derfor relevant også i dag.

«Den tapte våren» er en naturlig fortsettelse av «Seks dager i april». Boken er den andre i en serie selvstendige og avsluttende romaner med tema fra krigen i Nord-Norge hvor vi følger flere hovedpersoner fra krigens begynnelse til freden kommer i 1945.

Neste roman i serien planlegges utgitt høsten 2017.

Forlag SeñorC

Utgivelsesår 2016

Serie Krigen i Nord-Norge (2)

Genre Spenning

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Narvik

Endelig er den her, oppfølgeren til "Seks dager i april":

"Den tapte våren" av Stein Arne Nistad

Kontrasten mellom krigsscener og hverdagsliv skildret så vakkert at det er ulidelig å lese - og umulig å legge fra seg. Denne historien bør leses minst to ganger; Én fort, fort, fort fordi det er så spennende at du knapt klarer å puste - og én langsomt, for å nyte språket og de maleriske beskrivelsene. Noen ganger av naturen, kjærligheten, håpet og troen - andre ganger av grusomheten, fortvilelsen og den meningsløse døden.

Nok en gang rykker Stein Arne Nistad oss ut av vår trygge tilværelse og kaster oss brutalt inn i Krigen. Den store krigen, 77 år tilbake i tid, men så levende beskrevet at du kjenner lufttrykket av eksplosjonene, flammene som svir huden, den isende vinden, sluddet som tapper de siste kreftene og lukten av krutt, olje, brent by og menneskekjøtt. Nei, det er ikke vakkert, men det er skildret så vakkert at det gjør dobbelt så vondt.

Spesielt å følge Elises dager i Narvik og omegn i april/juni dagene 1940 pluss bondekona Elisabeths og den tyske soldaten Henrichs historier. Romanen er bygd på virkelige hendelser. Krig er grusomt.

• "Askefall - roman" av Stein Arne Nistad
  • "Flukten fra nazistene - til Israel gjennom Norge og Sverige" av John Solsvik
  • "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander
  • "Seks dager i april - et historisk drama om kjærlighet, liv og død i slaget om Narvik 9.-14. april 1940" av Stein Arne Nistad
  • "Blå natt" av Cindy McCormick Martinusen
  • "Margretesirkelen - historisk roman" av Ingeborg Askeland
  • "Tornedans - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Lusablomster - roman" av Dag Gustav Gundersen Storla
  • "Himmelhøy - roman" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Aldri redd for mørkets makt - historia (s)om eit brotsverk" av Jørgen Norheim
  • "Jenna - dokumentarroman" av Lise Galaasen