Den syvende dagen

av (forfatter) og Sverre Knudsen (oversetter).

Lille måne 2007 Innbundet

Boken handler om samtaler mellom en far og sønnen Benjamin. Faren er dødssyk, og vil på dødsleie gi sønnen innblikk i en muntlig jødisk tradisjon som er overført fra far til sønn i mange generasjoner. Benjamins egen sønn er alvorlig syk, og i ferd med å dø. Samtalen gir Benjamin kunnskap om vitenskap og religion, samtidig som han kommer nærmere sin far.

"Tiden er inne for oss å samtale. Vi må snakke sammen, slik jeg og min far en gang gjorde." Slik starter de syv samtalene mellom en dødssyk far og hans nå voksne sønn Benjamin, selv far til en liten gutt som er i ferd med å dø av aplastisk anemi. Faren vil på dødsleiet innlemme sønnen i en muntlig jødisk tradisjon, skjult for omverden og overført fra far til sønn gjennom utallige generasjoner. I de syv samtalene som følger lærer Benjamin sin far å kjenne på en ny måte, samtidig som han får overraskende ny kunnskap om forholdet mellom vitenskap og religion, om menneskehetens umåtelige ansvar og muligheter, og om et hemmelig gudsnavn, som sies å inneha uforklarlige krefter. Den syvende dagen er en sjelden rørende leseopplevelse som vil røre og bevege. "En bok for den vitebegjærelige, en trøst for den sorgfulle, tanker for den rådville." GEFLE DAGBLAD "Jeg tror rett og slett denne boken vil være til hjelp for alle som grubler over menneskets eksistens og religionens relevans." SVENSKA DAGBLADET

Forlag Lille måne

Utgivelsesår 2007

Mennesker som ikke aksepterer sine egne onde sider, men i stedet projiserer dem på omverdenen, kan bli de aller mest ondskapsfulle. Fienden plasseres utenfor dem selv og kan da angripes med en intensitet som bare et selvhat kan gi opphav til.

...ved kunnskapens grense begynner enten den største kunnskapsløsheten eller den største visdommen.

Utdannelse og demokrati leder menneskene bort fra krigens vei. Som du sikkert kjenner til, så har aldri to demokratier gått til krig mot hverandre.

• "1Q84 - bok 3" av Haruki Murakami
  • "Jeg nekter" av Per Petterson