Den svarte vinteren

av (forfatter) og Ellen Karine Berg (oversetter).

Pantagruel 2014 Heftet

Dette er den andre boka om Mirjam og Hervor.

Når den kjente operasangeren Ralph Sörarve kommer til den lille byen Kuivalihavaara i Lappland, og flytter inn på det gamle hotellet, byens stolthet, får landsbyboerne straks en hel del å spekulere i. Verre skal det bli når Ralphs kjæreste Eric, ankommer tettstedet og planene deres for det ærverdige hotellet blir kjent. Noen vil dem virkelig ille, og dessuten virker det som om hotellet skjuler en dyster hemmelighet...

Heldigvis får Ralph og Eric to forbundsfeller i Hervor og Mirjam, som kommer dem til unnsetning på sin helt egen måte...

"Den svarte vinteren" er den frittstående fortsettelsen av den kritikerroste debutromanen "Dødsønsket". Gled deg til et nytt fornøyelig møte med de to umake venninnene Mirjam og Hervor!

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2014

Serie Mirjam og Hervor (2)

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Den Svarte Vinteren er frittstående oppfølger til boka Dødsønsket. Her fortsetter historien om Hervor og Mirjam, den ene lege og den andre heks! To vidt forskjellige mennesker som er blitt gode venninner.
I Den Svarte Vinteren møter vi dem i Hervors hjembygd i Lappland.
En kjent operasanger, Ralph, ankommer den lille bygda og flytter inn på det gamle hotellet, som har stått tomt i mange år, noe som får innbyggerne til å spekulere på hva han skal der. Bedre blir det ikke når hans kjæreste Eric ankommer tettstedet. Samtidig som en dyster hemmelighet blir oppdaget på hotellet, er det noen i bygda som slår seg sammen for å få vekk de to mennene på hotellet. Heldigvis har Ralph og Eric to gode hjelpere i Mirjam og Hervor.
Denne er bedre enn Dødsønsket, som jeg likte ganske bra. Men denne er spennende, underholdende, vittig og rett og slett god :)
Du trenger ikke å lese Dødsønsket før du leser denne, du får med deg alt uansett. Men du blir bedre kjent med Hervor og Mirjam om du gjør det. Jeg liker de to karakterene veldig godt. De er to gode damer som vil alle vel....men når de møter mennesker som vil andre vondt er de ikke sene om å ta seg av det. Og siden Hervor er synsk og heks, og Mirjam har evner hun ikke liker å bruke har de sine egne måter å ordne opp på
Kosekrim er det noen blogger som skriver om denne boka, og det skal jeg være enig i. Den er koselig, men samtidig ganske så spennende. Man må bare lese for å se hva som skjer. Dette er en sånn bok du kryper opp i godstolen med og glemmer verden for en stund :)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Dette er fin krim. Stille og rolig og forsiktig krim som en kan slappe av med, kose seg med og fortape seg i. De er to hyggelige krimbøker som handler like så mye om livet som om døden. Det er bøker om to svært ulike kvinner som også er to svært nære venninner. Om deres rettferdighetssans og vilje til å gjøre det gode. Samtidig som de overhdet ikke tåler ondskap og urettferdighet og legger drastiske planer for å bli kvitt dem som driver med slikt. Først og fremst er det to gode bøker og jeg håper det kommer flere om Mijam og Henvor!
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Leseliste.

• "Hvor er alle jentene nå?" av Leena Lehtolainen