Den stumme jenta

av (forfatter), Hans Rosenfeldt (forfatter) og Håvard Syvertsen (oversetter).

Aschehoug 2015 Heftet

Det er påskemorgen. To små gutter og foreldrene deres blir skutt på kloss hold i hjemmet sitt. Polititeamet finner ut at det må ha vært et vitne til ugjerningen. Guttenes 12 år gamle kusine Nicole var på besøk, og fotsporene hennes forsvinner inn i skogen bak huset. Kriminalpsykologen og profileringseksperten Sebastian Bergman kobles inn. Jenta har vært borte i tre dager, og politiet ber publikum om hjelp.

Sexavhengige Sebastian Bergman har alltid hatt problemer med å skille jobb og privatliv. Nicole er like gammel som hans datter Sabine ville vært dersom hun ikke hadde omkommet i tsunamien. Og Nicoles mor trenger beskyttelse ...

"Den stumme jenta" er den fjerde boken om Sebastian Bergman. Igjen viser Hjorth og Rosenfeldt sin fantastiske evne til å skape intriger med både psykologisk dybde og høy spenning.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788203371080

EAN 9788203371080

Serie Sebastian Bergman (4)

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Nok en spennende og velskrevet bok om Sebasian Bergmann &Co. En av de bedre nordiske krimseriene dette, ser fram til neste bok.

Ny svensktopp

Dette er fjerde bok av duoen Hjorth & Rosenfeldt om kriminalpsykologen Sebastian Bergman. Og den tar umiddelbart tak der den forrige sluttet. Da ble en kollega skutt i øyet hjemme hos Bergman da hun tittet i kikkhullet i døra hans da det ringte på.
Og for dere som ikke kjenner Sebastian Bergman fra tidligere, kan det her fortelles at han er en svært dyktig psykolog som brukes av Riksmord i Sverige. Utenom det er han en utålelig drittsekk og notorisk skjørtejeger som aldri legger noe imellom verken i møte med sine kollegaer eller noen som helst andre for den saks skyld. Bortsett fra Vanja da, en kollega han har et helt spesielt forhold til. Hva det forholdet består i skal ikke røpes her, fordi det vil ødelegge for dere som ikke har lest de andre bøkene....
Sebastian Bergman sliter på det personlige planet fordi han mistet sin kone og eneste barn under tsunamien. Noe som forfølger ham både i søvn og i våken tilstand. Dette temaet blir svært sentralt i denne historien der en hel familie blir utslettet helt i starten av boka. Et ektepar og deres to små barn blir brutalt massakrert. Nådeløst beskrevet av duoen. Det skjærer i hjertet å lese om dette. Imidlertid viser det seg at en liten jente har vært vitne til udåden - derav bokas tittel.
Boka utvikler seg til en nådeløs jakt - der morderen jakter den lille jenta som har sett det hele, samtidig som politiet jakter morderen. Og forfatterduoen har virkelig snekret sammen en uimotståelig historie der spenningen stadig eskalerer gjennom snedige vrier og avsløringer.
Spesielt i denne boka er utviklingen som skjer med Bergman, det at det er en liten jente som er i livsfare. Noe som virkelig utfordrer Bergman i og med at han måtte slippe taket i hånda til datteren under tsunamien. Har han likevel en mer menneskelig side?

De tre første bøkene om Sebastian Bergman har vært gode leseopplevelser for meg, men denne overgår de alle! Og jeg regner med det kommer mer... Avslutningen peker mot at noe kan komme til å skje i forholdet til Vanja, den spesielle kollegaen - eller vil det? Man vet aldri med Sebastian Bergman....
Strålende krim!!!!!

Flere bokomtaler finner du på bloggen min Bjørnebok

Man bør ha lest de andre bøkene i serien først, mye av handlingen bygger på relasjonen mellom personene i Riksmordteamet. Ellers en fin bok!

Ikke den beste i serien om Sebastian Bergmann

Her er min anmeldelse av Den stumme jenta (ekstern lenke)

Alkohol gir deg ingen nye tanker, den får deg bare til å si det du allerede tenker, men har vett til å holde kjeft om når du er edru.

Hvordan kunne folk fra helsevesenet, de som kanskje visste mest om tobakkens skadevirkninger, fortsette å røyke?

Hun skulle få fornøyelsen av å finne ut hvordan han raskest mulig kom seg bort fra stedet han ikke ville være på, for å komme seg til et sted han ikke ville til.

Kjærlighet, sjalusi og omsorgtvister var de vanligste motivene for drap, men penger lå også høyt på listen. Grådighet var definitivt den av de sju dødssyndene som krevde flest ofre. Store penger innen rekkevidde kunne drive enkelte mennesker hinsides alle grenser.

I bet you say that to all the girls.

Uthevet tekst

Her er en kronologisk oversikt over bøker jeg har lest i år.

Lest i 2016

Egen oversikt over leste bøker

• "Som man sår" av Michael Hjorth
  • "En høyere rettferdighet" av Michael Hjorth