Den store sokkeboka

45 unike strikkeoppskrifter

av (forfatter) og Marthe Mølstre (illustratør).

Vega forlag 2016 Innbundet

Trodde du sokker først og fremst var ensfarget - kanskje til nød med noen striper? Da må du tro om igjen! I denne boken får du 45 unike design i de herligste mønstre og farger, perfekt til å strikke kreative og personlige sokker.

Da Jorid var liten, gikk de fleste med grå ullsokker, såkalte "lesta", strikket i garn spunnet av den groveste og lengste ulla på sauen, fordi den var den sterkeste. Som ekstra pynt kunne sokkene i beste fall ha noen omganger øverst i skaftet i en annen farge enn grått. Det var først da Jorid ble voksen hun oppdaget at ikke bare kofter og gensere, men også sokker, kunne dekoreres med ulike farger og mønstre. Og resultatet av denne begeistrede oppdagelsen finner du i Den store sokkeboka. Her er sokker i alle regnbuens farger og spennende mønstre, fra helt enkle striper til blomster, dyr og figurer, alle designet av forfatteren selv.

Hvis du ikke er en erfaren strikker, er sokker et godt sted å starte. Det er lett å lære, og går fort å få ferdig. Oppskriftene er grundig forklart med tydelige diagrammer og instruktive foto. Og vi kan love, at har du først lært deg å strikke grunnoppskriften, går resten som fot i hose!

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2016

Bøker ikke lest for en leseutfordring - del 2

• "Den store votteboka - 45 unike strikkeoppskrifter" av Jorid Linvik
  • "Marius inspirasjon - klassikere, nye ideer, kreativ fargebruk, tidslinje og kuriosa" av Vigdis Augusta Yran Dale
  • "Kluter - strikking hele året" av Bitta Mikkelborg
  • "Strikk fra Setesdal - tradisjon med ny vri" av Arne Nerjordet
  • "Oppdagelsen - en biografi om Anne Stine og Helge Ingstad" av Benedicte Ingstad
  • "Sokker - strikking hele året" av Bitta Mikkelborg
  • "Marius strikkebok - klassikere, historier og nye oppskrifter" av Arve Juritzen
  • "Julekuler - én oppskrift, 55 mønster" av Arne Nerjordet
  • "Lakse-enka - nødskrik fra en tørrfrue" av Ingrid Bjørnov
  • "Årets påskekrim - 13 kriminalnoveller fra spenningens mestere" av Karin Fossum
  • "Mørket vet" av Arnaldur Indriðason
  • "Mytteriet på Bounty" av Charles Nordhoff