Den store sangen

kapitler av en bok om Bob Dylan

Vidarforlaget 2016 Innbundet

Den store sangens hovedtese er enkel: Dylan er en stor kunstner som har bidratt til å fornye både poesien og populærmusikken - og til å bygge bro mellom dem. Gisle Selnes mobiliserer en kombinasjon av lyttende, nærlesende og kontekstualiserende tilnærminger i sitt forsøk på å gripe Dylans mangfoldige kunst. Sangverket undersøkes i lys av både skriftlig poesi fra verdenslitteraturen og amerikansk tradisjonsmusikk og sanglyrikk, ofte i overraskende konstellasjoner. Denne boken favner vidt, både kulturhistorisk og litterært, når den kartlegger Dylans sangverk ved hjelp av en rekke punktnedslag fra årene før hans selvtitulerte debutalbum Bob Dylan (1962) og frem til Melancholy Mood (2016).

Bob Dylan ble tildelt Nobels litteraturpris 2016.

«Selnes skriver godt, medrivende, også når han selv rives med av de mest storslåtte tekstene/sangene fra Dylans hånd, og han formulerer seg skarpt og presist der det er behov for å korrigere eller revidere oppfatninger andre forskere har satt fram som absolutte.» Hans H. Skei, professor emeritus i allmenn litteraturvitenskap

«Han er en stor poet, i en tradisjon som man ofte ser bort ifra når man snakker om litteratur, nemlig lyrikken i sin opprinnelige form.» Gisle Selnes

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1960-1999 2000-2009 2010-2019

Omtalt sted USA

Omtalt person Bob Dylan

• "Å leve med Shakespeare - essays" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Fyrsten" av Niccolò Machiavelli
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Sommerboken" av Tove Jansson
  • "Alice i Eventyrland" av Lewis Carroll