Den statiske mannen

Aschehoug 2008 Innbundet

Boken handler om den 59 år gamle Victor Abel, som etter 30 års tjeneste i teknisk etat i Fredrikstad kommune bestemmer seg for å følge i fotsporene til The Static Man, en mann som har som jobb å stå stille på gaten som en statue. Han tar permisjon fra jobben og reiser sørover i Europa på jakt etter mening i livet.

På mange måter er Victor Abel en usynlig mann. Han vekker ikke oppsikt på gaten i Fredrikstad, han lever et stille liv som ligningsfunksjonær, han er ugift, men finner trøst og glede i sin katt Sjampus. En tidlig sommerlørdag blir Victor Abel oppmerksom på en såkalt statisk mann i gågaten. En slik som stiller seg opp på folksomme steder . helt urørlig: «Han sto ubevegelig midt i gågata med et usedvanlig stirrende blikk, som fikk Abel til å føle seg gjennomlyst. En vag følelse av dårlig samvittighet veltet opp i ham sammen med en pirrende nysgjerrighet, som gjorde ham rent ut sagt glad. Hva var det den statiske mannen hadde oppdaget? Hvorfor stirret han så intenst på ham? Victor Abel var ikke en mann som var vant til å bli betraktet. Tvert imot. Han hadde ofte en ubehagelig følelse av at han ikke ble sett.» Møtet med den statiske mannen forandrer Victor Abels liv. Han tar sitt livs viktigste avgjørelse: han vil gjøre karriere som statisk mann. På en reise gjennom Europa skal Victor Abel . i en alder av nesten 60 år . endelig bli synlig! Den statiske mannen er en klassisk Klaus Hagerup-roman. Full av livsvisdom og omsorgsfull varme for de små menneskene.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193354

EAN 9788203193354

Omtalt sted Europa

-De feilene jeg har gjort i dag, kommer jeg aldri til å gjøre igjen, og nå er det snart ingen flere feil å gjøre, hvis du skjønner hva jeg mener.

En sykdom kan ofte ta svært lang tid før den går over på den ene eller den andre måten. [...] Den tiden du er syk er jo en del av livet.

Hør høstens bokprater! / Lesetips / BØKER OG LITTERATUR / STAVANGER BIBLIOTEK / - Sølvberget Kilde: www.stavanger-kulturhus.no Sølvberget, Stavanger kulturhus

Jeg prater først om hva bøker og lesing betyr for meg og hvordan jeg kobler det opp mot arbeidet mitt. Deretter bokprat, gjennomgang av 16 romaner og novellesamlinger av norske forfattere som fortjener å bli lest mer.... En ettermiddag om høsten / Mirjam Kristensen Tingene hennes / Vidar Sundstøl Visning / Lars Saabye Christensen Eg er mamma, eg skal vere god / Kjersti Kolbotn Forsvinne / Inghill Johansen Zurich / Wenche-Britt Hagabakken Tunnel / Markus Midre Eg kjem med toget / Ingrid Z. Aanestad Lyden av noen som dør / Brynjulf Jung Tjønn Den rettferdige / Helene Uri Siss og Unn / Inger Bråtveit De langtidsboende / Cathrine Knudsen Den statiske mannen / Klaus Hagerup Kjærlighet for viderekomne / Marianne Fastvold Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur En rekke avbrutte forsøk / Selma Lenning Aarø

• "Herremannen - roman" av Klaus Hagerup
  • "Maratonherren" av Klaus Hagerup
  • "De opplyste - roman" av Øystein Stene
  • "Sannhetens pris - Alexander L. Kielland" av Tor Obrestad
  • "Lykke i Toscana - en mat- & vinreise i Chianti" av Klaus Hagerup
  • "Herr Leonard Leonard - roman" av Kjell Askildsen
  • "Du er ikke sann" av Halfdan W. Freihow
  • "Månefjellet - roman" av Majken van Bruggen
  • "En liten historie om lengsel - roman" av Jens M. Johansson