Den som skal komme

av (forfatter) og Benedicta Windt (oversetter).

Damm 2007 Innbundet

Journalisten Maureen Paschal innhenter bakgrunnsstoff til sin nye bok om berømte kvinner gjennom tidene. Av en eller annen grunn fører tilfeldighetene henne stadig tilbake til mysteriene rundt Maria Magdalena. Hun kommer i kontakt med okkulte kulturer i Sørvest-Frankrike, der den gamle profetien om Den som skal komme får konsekvenser for henne selv. Godt gjemte familiehemmeligheter kommer for en dag. I fjellene i de franske Pyreneene ligger en samling skrifter. Mytene sier at de skal stamme fra Maria Magdalena, som forteller sin versjon om sitt forhold til Jesus og hva som skjedde med ham. Maureen prøver å finne ut av hva som er myte og hva som er virkelighet.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204127969

EAN 9788204127969

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Maria Magdalena

Den fenget meg aldri så jeg kom liksom ikke helt i gang - til tross for interessant tema. Ga bare opp å fortsette...

Syns denne var svært god. Interessant, spennende, med nye vinklinger. En god leseopplevelse!

On the road to Sion, I met a woman
a shepherdess so fair
she spoke these words in a secret whisper Et in Arcadio ego

I traweled east through the red mountains
by the cross and this horse of God Saint Anthony the hermit said, "begone, begone" I hold the secrets of God

In the harvest time I rested
seeking the fruit of the vine
in the midday sun I saw them
blue apples, blue apples Et in Arcadio ego

In the shadow of Mary I found the secrets of God

Men på samme måte som hovedpersonen i boken oppdaget jeg at det av og til er slik at veien er utpekt for oss. Da jeg først oppdaget den mest fantastiske historien som noensinne er blitt fortalt, sett fra Maria Magdalenas synsvinkel, visste jeg at det ikke var noen vei tilbake. Den fengslet meg den gang som den gjør den dag i dag, og som den vil fortsette å gjøre i all fremtid.

Historiene om Maria Magdalena og Cleopatra har alltid fasinert meg. Jeg har vært oppslukt i disse to kvinnefigurene siden jeg var bitteliten. Følgelig har jeg da også kjøpt bøker som handler om dem (men ikke så veldig mange). Jeg blir veldig glad hvis det er noen bokelskere der ute som kan komme med gode tips til videre lesning!

• "Hærtokt" av Brian Frederiksen
  • "Skyggeritualet" av Eric Giacometti