Den som frykter ulven

Den norske bokklubben 2000 Innbundet

Errki har en underlig adferd som er betinget av indre stemmer. En dag blir gamle Halldis Horn funnet død på trappa til det lille småbruket, og Errki er sett på åstedet. Førstebetjent Konrad Sejer begynner å arbeide med saken, bare for dagen etter å bli avbrutt av noe annet. En ung mann raner byens bank og truer med seg en kunde som gissel. Det skal vise seg å være en underlig sammenheng mellom de to sakene. Dette er den tredje romanen om politietterforskeren Konrad Sejer.

Karin Fossum DEN SOM FRYKTER ULVEN
På trappen til det lille småbruket ligger den gamle enka Halldis Horn, med et dypt sår i hodet. Hun er drept, og ved siden av henne ligger en blodig potethakke. Barnehjemsgutten Kannick melder fra til politiet. Han har funnet Halldis, og han har sett mer. Han har sett Errki på åstedet. Hva gjorde den gale mannen der, med det lange sorte håret og T-skjorten med teksten DREP DE ANDRE på brystet? Karin Fossum fører leseren inn i en grusom og brutal mordgåte, en historie som samtidig åpner for innsikt i den menneskelige sjelens dypeste hemmeligheter.Politietterforsker Konrad Sejer blir satt på drapssaken. Samme dag blir han nærmest vitne til et bankran. En ung mann raner en bank, og tar en kunde som gissel. Denne forbrytelsen må også oppklares, og snart skal det vise seg at de to sakene på en merkelig måte er flettet i hverandre.
Karin FossumKarin Fossum er født i 1954 i Sandefjord. Hun debuterte i 1074 med diktsamlingen Kanskje i morgen, som hun fikk Tarjei Vesaas' debutantpris for. Siden har hun utgitt nok en diktsamling og to novellesamlinger-I 1995 kom hennes første kriminalroman, Evas øye, som ble meget godt mottatt. For oppfølgeren Se deg ikke tilbake! (1997) fikk hun Rivertonprisen. Karin Fossums bøker er oversatt til mange språk og de er utgitt i 12 land.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 2000

Omtalt sted Østlandet

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 1997

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Krim og politietterforskning

• "Djevelen holder lyset - en Konrad Sejer-krim" av Karin Fossum