Den som finner sin plass, tar ingen annens

av (forfatter) og Hans Ivar Stordal (oversetter).

Vårt land 2017 Innbundet

Hvordan finner man sin plass? Hvordan vet man at man har havnet på riktig sted i livet?

Boken er en håpefull fortelling om tvil og overbevisning, om retten til å stille spørsmål, om å lete etter sitt livs ja - og om til slutt å finne sin egen plass. Forfatteren Tomas Sjödin tar oss med på sin søken etter svarene, mens han følger i sporene til sitt forbilde og sin tvillingsjel - han som også het Tomas og ble kalt Tvileren.

Forlag Vårt land

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Tomas Sjödin Tomas

Tross den sparsommelige skildringen i Bibelen får jeg følelsen av at Tomas’ kamp ikke bare handler om å tro, men om ikke riktig å høre til. Det er sårt å ikke finne sin plass. Alle som har opplevd det, vet hvor vondt det gjør. I slik ensomhet krymper man raskt.

Å bli frarøvet forutsetningene for vekst er å forminskes, man visner som buskene i utkanten av hagen til naboene våre. Ofte fører det til at man anklager seg selv og blir opptatt av tilkortkommenhetene sine. Med tiden tærer det på både selvtilliten og tilliten. Den verste smerten i tilværelsen er å bli forlatt. Det er derfor det er så risikabelt å elske.

• "Et brustent halleluja" av Tomas Sjödin
  • "Det skinner gjennom" av Kjetil Gilberg
  • "Tusen ulevde liv" av Tomas Sjödin
  • "Etterlyst: Bergprekenens Jesus - har folkekirkene glemt ham?" av Oskar Skarsaune
  • "Reservekraft - er det meningen at alt skal ha en mening?" av Tomas Sjödin
  • "Den sårede hjelper - hvordan vi med vår sårbarhet kan bli en kilde til liv for andre" av Henri J.M. Nouwen
  • "Det er mye man ikke må" av Tomas Sjödin
  • "Tro under tvil - tanker fra en kristen skeptiker" av Tom Arne Møllerbråten
  • "Mens du hviler" av Tomas Sjödin
  • "Ett land to folk - hvordan jøder ble israelere og arabere palestinere" av Erling Rimehaug
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Som om Gud ikke finnes - hva skjer når livet sekulariseres?" av Magnus Malm