Den som brenner får svi : to røverhistorier ; Gale hunder får revet skinn

Gyldendal 2005 Heftet

Den som brenner får svi: Daniel og Karl, to litt slitne snekkere havner i politiets søkelys etter en dårlig timet ildspåsettelse og et svært uforutsett likfunn. Fra nå av gjelder det å manøvrere seg unna systemet og ikke gi etter for paranoiaen. Det dreier seg om hvem som kan tøye systemets logikk lengst. Gale hunder får revet skinn: Karl tar utdannelse ved BI og blir aksjespekulant, og det fører litt av hvert med seg. Mens Daniel sitter inne selger han kameratens leilighet og bruker pengene på forretninger som han ikke helt vet hva går ut på. Han tenker at hvis investeringene går bra har han gjort Daniel en kjempetjeneste.

Brynjulv Raaens to romaner Den som brenner får svi og Gale hunder får revet skinn i én pocket. I Den som brenner får svi følger vi Daniel og Karl, to litt slitne snekkere som sammen driver et rufsete taktekkerfirma. Karl har rotet seg borti den skruppelløse og lyssky boligspekulanten Birke. Moroa starter når Daniel som hevn setter fyr på Birkes hus . og politiet under opprydningen finner liket av spekulanten i en fryseboks på branntomta. Disse figurene følger vi videre i Gale hunder får revet skinn. Begge romanene er fornøyelige røverhistorier fra Grünerløkka og omegn, fulle av sleivete intelligens, særegne observasjoner og skeiv humor. Terningkast 5. «Boken har skikkelig driv . »Morten Abrahamsen om Den som brenner får svi i VG«. en smålåtent underholdende bok, vel verd å lese.»Terje Stemland om Den som brenner får svi i Aftenposten«Artig røverhistorie.»Sindre Hovdenakk om Gale hunder får revet skinn i VG«Dette er reinspikka underholdning i bruneste stil fra Grünerløkka. Jeg gir boken mine mest skummende anbefalinger.»Anne Viken om Gale hunder får revet skinn i Universitas

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205335547