Den skyldige

av (forfatter) og Per Kristian Gudmundsen (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En liten gutt ble funnet død i Barnard Park.

Den unge London-advokaten Daniel Hunter har brukt de siste årene på å forsvare fremtidsløse ungdomskriminelle. Men alt endrer seg da han møter elleve år gamle Sebastian, som er tiltalt for å ha tatt livet av en to år yngre lekekamerat.
Jo bedre Daniel blir kjent med Sebastians trøblete familiebakgrunn, desto sterkere blir minnene fra hans egen barndom - med en mor som ikke greide å ta seg av ham og fosterfamilier som ga opp etter tur. Mest av alt tenker han på Minnie, reservemammaen som fikk ham på rett spor, men som siden svek ham så utilgivelig.
Hva gjorde Minnie som fikk Daniel til å bryte kontakten? Vil det at Daniel kjenner igjen seg selv i Sebastian, få ham til å stille spørsmål ved alt han noensinne har trodd på? Og er den intelligente elleveåringen Sebastian virkelig skyldig i drap?
Lisa Ballantynes debut Den skyldige er et tankevekkende og gripende oppvekstdrama ? og et engasjerende portrett av et engelsk rettssystem som fortsatt åpner for å stille barn ned i tiårsalderen for retten.
«Lisa Ballantyne har skrevet en både rørende og spennende debut - rik på detaljer, men samtidig med den uhyggelige enkelheten som du finner i lignelser.»
Joyce Carol Oates
«Dette er et fremragende stykke skjønnlitteratur. Den virkelige forbrytelsen ville ha vært om Lisa Ballantynes talent aldri var blitt oppdaget.»
Daily Record

Utgivelsesår 2013