Den skitne Havanna-trilogien

av (forfatter) og Hege Hammer (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Denne episodiske romanen handler om Pedro Juan, en eks-journalist som nå lever fra hand til munn i Havanna, hvor han er både frastøtt og fascinert over hvor djupt han har sunket. Som for så mange andre, har Pedro Juans liv blitt redusert til kampen for å overleve fra dag til dag. Bare jakten på sex gir et avbrudd i hverdagen. Pedro Juan klarer å overleve, samtidig som han observerer elskerne og vennene sine og fremmede på gata.

En fandenivoldsk og livskraftig bok om å overleve i et forpint Havanna Hovedpersonen i boka heter det samme som forfatteren, og dette er hans hverdagsberetninger. Handlingen foregår i årene 1991.;1995, da Cuba gjennomgikk en av de vanskeligste omstillingsperiodene i etter-revolusjonær tid, etter Sovjetunionens fall i 1989. Vår mann i Havanna, Pedro Juán, skildrer hvordan mangelen på mat, klær, såpe, strøm, bensin, medisiner og vann truer kjærlighetsforhold, moral, hygiene og .; ikke minst .; håpet.Det har blitt en ubehagelig, desperat og pornografisk knyttneve-beretning om hvordan det aggressive og primitive lurer like under overflaten hos det siviliserte mennesket som vil overleve. Og overleve, det har de tenkt til! Historiene beveger seg langt bak fotografiene av amerikanske biler og mulattpiker i vinduskarmene, og oppsøker de virkelig mørke skjebnene et pressa samfunn avføder, også i tropene. Enhver som har lest denne boka, vil betrakte med ny-brustne øyne alle de idylliserende bildene av et forfallent Havanna.Dette er en skitten bok, som ikke lar seg kombinere med småspising av noe slag!

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205314481

EAN 9788205314481

Omtalt sted Cuba

Når man er fylt til randen av raseri, må man få letta på trykket. Og vi veit alle sammen hvordan det foregår: alkohol, sex, narkotika. Andre igjen forspiser seg på sjokolade eller mat. Her i nabolaget er det mest sex det går i, og en del alkohol og marihuana. Og så har vi mystikerne, og det er de som lever best. Men det er noe annet. La oss glemme mystikerne og de spirituelle. De er så få uansett. De teller ikke.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Professor Martens' avreise" av Jaan Kross
  • "En liten jernbanestasjon i krig" av Bohumil Hrabal
  • "Slaktergutten" av Patrick McCabe
  • "Den hemmelige agenten" av Joseph Conrad
  • "Kunstner i den flytende verden" av Kazuo Ishiguro
  • "Imperialismen som kapitalismens høyeste stadium - en allmennfattelig framstilling" av Vladimir Iljitsj Lenin