Den sjuende dagen

av (forfatter) og Harald Bøckman (oversetter).

Aschehoug 2016 Innbundet

Yang Fei blir oppdratt av en ung jernbanearbeider som har funnet ham på jernbaneskinnene. Oppdragelsen er kjærlig, men sparsommelig, og han ser ikke mye til den nye rikdommen noen fråtser i.

41 år gammel omkommer han i en eksplosjon på en restaurant, bare for å få beskjed om at uten penger, kan ikke begravelsen fullføres. Dermed vandrer han hvileløst omkring i et slags limbo. Her møter han bl.a. sin vakre ekskones naboer, og en ung kvinne som tok livet av seg fordi hun fikk en falsk iPhone av kjæresten. Men aller helst vil han treffe sin gamle far, som en kveld forlot hjemmet deres for å gjøre livet lettere for sønnen.

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788203371257

EAN 9788203371257

Serie Sidespor

Omtalt sted Kina

Jeg har virkelig sansen for Sidespor-serien til Aschehoug, som samler utradisjonelle kvalitetsbøker fra hele verden. "Den sjuende dagen" passer godt inn i serien. Hovedpersonen Fei Yang dør, men ingen har betalt for et gravsted der han kan få den siste hvilke. Derfor havner han i en slags verden bortenfor verden sammen med andre i samme situasjon. Han møter igjen en rekke mennesker han har kjent mens han var i live, og vi hører dramaene rundt deres død. Boka blir langt mer interessant når man kjenner til forfedrenes betydning i Kina, og ritualene rundt død og begravelse. Dette kan man lese om i etterordet i boka. I sin lette og selvfølgelige tone rommer boka samtidig samfunnskritikk; Omstendighetene rundt flere av dødsfallene er spesielle, og myndighetenes opptreden er i høyeste grad kritikkverdig. Anbefales!

En rørende, interessant og meget fin leseopplevelse. Bokens hovedperson Yang Fei dør og havner i limbo mellom jorden og hans siste hvilested. Her møter han mange personer han også møtte mens han ennå var i live, både nære og mer perifere mennesker. Boken og historien i seg selv er meget god, men om man kan litt om kineseres syn på livet etter døden etc. så kan det meget vel hende den får litt ekstra "punch".

• "Fysisk" av Andrew McMillan
  • "Hundevakta" av Nikos Kavvadias