Den siste kabbalisten i Lisboa

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Kagge 2006 Innbundet

Kong Manuel av Portugal motsetter seg kravet om å utvise alle jødene i landet. I 1496 bestemmer han at de er så verdifulle og lærde borgere at de i stedet skal omvendes til kristendommen. Noen av dem konverterer under tvang, men flere beholder sin gamle tro i hemmelighet ved å be på hebraisk og ved å feire Sabbaten. En av dem er Abraham Zarco, en kjent og respektert kabbalist. I 1506 syder Lisboas gater av skrekk og mistanke når Zarco blir funnet død med en naken pike ved sin side. Abrahams nevø, Berekiah, forsøker å løse dette gåtefulle drapet.

"En mørk, tett konstruert historisk thriller som både er underholdende og lærerik." The New York Times Dette er en forunderlig mysteriefortelling og en annerledes thriller som også introduserer leserne for de lukkede tradisjonene i kabbalismen. I 1506 syder Lisboas gater av skrekk og mistanke når den respekterte kabbalisten Abraham Zarco blir funnet død med en naken pike ved sin side. Historiens forteller er Abrahams nevø, Berekiah, som forsøker å løse dette gåtefulle drapet. Boka er skrevet med bemerkelsesverdig innsyn og klokskap. Den fanger dagliglivet til Lisboas hemmelige jøder, og vekker til live deres redsel og grusomme opplevelser i den mørke inkvisisjonstiden. Boka har vært en internasjonal bestselger.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

Genre Thrillere

Omtalt tid 1500-tallet 1400-tallet

Omtalt sted Portugal

Hva er det som lever i århundrer, men som likevel kan dø før det blir født? En bok, skjønner jeg nå. Den blir født på ny i hver og en av oss som leser den. Og den kan dø i inkvisisjonens flammer, like sikkert som at noen av oss kan gjøre det samme.

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Bøker jeg har lyst til å lese i 2011.

• "Kanalangrepet" av Kenneth Royce
  • "De gode søstrene" av Leif Davidsen