Den siste dansen

kriminalroman

Gyldendal 2004 Heftet

En natt plukker advokat Svend Foyn opp fire unge haikere på E-18. Dagen etter er en cd-boks borte fra bilen. Ett år senere blir han kontaktet av moren til en av haikerne. Hun har funnet Foyns cd-boks, men datteren hennes, Sara, snart tjue, er forsvunnet. En etter en blir haikerne rammet av tragedier. En av dem blir funnet druknet, en tredje av dem forsvinner. Snart befinner Foyn seg midt i et dødelig drama med spor som fører i mange retninger. Men hver gang en forklaring synes nær, blir de som vet noe plutselig tause, noen av dem for alltid. Dette er den sjette boka om Svend Foyn.

En juninatt plukker advokat Svend Foyn opp fire unge haikere på E18. Dagen etter oppdager han at en cd-boks er borte fra bilen.Ett år senere blir han kontaktet av faren til en av haikerne. Han har funnet Foyns cd-boks, men datteren hans, Sara, snart tjue, er forsvunnet. En etter en blir haikerne rammet av tragedier. Snart befinner Foyn seg i et dødelig drama med spor som fører i mange retninger. «Lettlest, trivelig og treffsikker krim fra Tønsberg-traktene.»Per Haddal, AftenpostenTerningkast 5. «Dette er råbarket krim med gjennomført rå samfunnskritikk, skrevet for leselyst .»Monika Nordland Yndestad, Bergensavisen«Mehlum er en kriminalromanens tekniker, som både har evnen til å skrive spennende historier og sjarmerende dialoger.»Turid Larsen, Dagsavisen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205325166

EAN 9788205325166

Serier Månedens bok Svend Foyn (6)

Genre Krim

Omtalt sted Tønsberg

Grei nok kriminal roman, og jeg likte Svend. Blir nok lest flere av Mehlum. Men haaper paa enda bedre enn dette. Den laa og balanserte mellom en 4 og 5. Kanskje jeg skulle ha gitt den en femmer ?

Svend Foyn nr 6

Penger er den universelle hore, sa Marx. Verden hadde ikke forandret seg mye siden den gang.

Det var foruloligende tomt utenfor krematoriet. Ingen parkerte biler, ingen svartkledde mennesker. Det var simpelthen ingen til stede. Et øyeblikk fryktet jeg at det var innført selvbetjening her også. Det ville stå i stil med resten av kommunepolitikken.

Det eneste som var i jevn vekst langs Gullkysten, var husprisene, oppslutningen om Fremskrittspartiet og kriminaliteten.

Et opphold i Politihusets kjeller burde inngå som en obligatorisk del av dommerutdanningen.

Passasjerene satt urørlig.Først da vi ved avkjøringen til Kragerø ble passert av en politibil med blinkende blålys, ble det liv i dem. Piken i forsetet forsøkte å gjøre seg usynlig, mens de tre bak sank sammen i setet. Jeg innbilte meg at politifolkene kastet lange blikk på oss da de passerte.

Bøker jeg vil anbefale av norske forfattere!

• "Det annet kinn - kriminalroman" av Jan Mehlum
  • "En nødvendig død - kriminalroman" av Jan Mehlum