Den senile landmåleren ; Tordengudens sønn

av (forfatter), Ellen Holm Stenersen (oversetter) og Erik Hivju (oppleser).

Lydbokforlaget 2010 Minnekort

Den senile landmåleren: Taavetti Rytkönen reiser gjennom Finland sammen med en drosjesjåfør som ikke vil hjem. Landmåleren husker ikke hva han heter, hvor han bor eller hvorfor han plutselig har veldig mange penger, men kampviljen er inntakt. På veien møter de en albansk arkitekt, en bosnisk tolk og tolv kvinnelige franske naturister. Tordengudens sønn: Det finske folket tilber ikke lenger sine guder, de er blitt omvendt til kristentroen. På et møte i den finske himmel melder Tordengudens sønn seg frivillig til å misjonere blant finnene. For ikke å skremme vettet av folk reinkarnerer han seg i en fattig jordeier og antikvitetshandler. Men han tar ikke fem øre for å la lynet slå ned i dem han ikke liker, og misjonsarbeidet går ikke så lett som ventet. For å spille av innholdet på digikortet kreves en Digispiller.

To av Arto Paasilinnas aller beste bøker samlet på ett digikort. "Den senile landmåleren": Den gamle landmåleren Rytkönen havner i baksetet på en drosje. Det blir begynnelsen på en strabasiøs ferd gjennom Finland. Den tidligere pansersoldaten Rytkönens minne er ikke hva det var, men kampviljen er det ingenting å si på, - hvis han bare kunne huske hva han het, hvor han bor og hvorfor lommeboken er stappfull av pengesedler. "Tordengudens sønn": Det finske folket tilber ikke lenger sine egne guder, og de ofrer heller ikke til dem. Finnene er blitt omvendt til kristentroen. På et møte i den finske himmel reiser Tordengudens sønn seg. Han melder seg frivillig til å misjonere blant finnene og er forberedt på alt, absolutt alt.

Forlag Lydbokforlaget

Format Minnekort

Serie Digikort. Lydbok

Omtalt sted Finland

En morsom og rar bok, som du blir glad av å lese!

Det kan sikkert seiast på ein meir elegant måte, men likevel: Dette er ein av dei kjedelegaste og mest meiningslause romanane eg nokon gong har lese. Stusselege greier!

Den senile landmåleren. Arto Passilinna.
Av og til, sånn litt inn i mellom, er det veldig kjekt å koble av med ei humrebok. Ikke for ofte, det kan bli litt slitsomt.
Arto slo gjennom med Harens år i 2004, gjorde seg selv udødelig med Kollektiv selvmord i 2007, og fikk skrevet et hav av bøker før han gikk bort i 2018. 76 år gammel.
Skrivestilen er lettere ironisk, og full av galne påfunn, stort sett om halvgamle menn.
I denne boka finner en halvgamle drosjesjåfør en eldre mann stående midt på veien, hvor han knotet med å få til en fin slipsknute når han ikke har et speil å se i.
Den eldre husker ikke hvem han er, hvor han er, hvor han kom fra, eller hvor han skal - men han har en bunke med penger, og disse to drar på tur. Luktesansen fremkaller minner, så over en konjakk husker den eldre at han har vært en ung kriger, og jakten på livet begynner. De utvikler et vennskapsbånd, og i Pasilinna-stil drar de rundt og opplever de merkeligste ting, på de merkeligste steder.
Artig bok.

• "Prosten og hans forunderlige tjener ; Kollektivt selvmord" av Arto Paasilinna
  • "Krigshesten" av Arto Paasilinna
  • "Valdemarsdag - roman" av Kim Leine