Den røde vargen

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Aschehoug 2006 Heftet

Dette er den femte romanen om Annika Bengtzon. En journalist blir drept i Luleå, og Annika Bengtzon finner en kobling mellom drapet og et attentat mot flybasen F21 på slutten av 60-tallet. Hemmelighetene er mange og livsfarlige, og Annika blir dratt inn i en spiral av vold og terrorisme som fører helt opp til regjeringsnivå. Stikk i strid med sjefsredaktørens uttrykkelige ordre vegrer hun seg for å slippe taket i historien. Situasjonen begynner å bli uholdbar både på jobben og hjemme, og for å overleve som menneske, kvinne og journalist må Annika utfordre både det politiske etablissementet, mediatoppene, sjefen og sin egen moral.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203209949

EAN 9788203209949

Serier Aschehoug pocket Annika Bengtzon (5)

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Liker veldig godt Liza M. sine bøker. De er spennende og fanger leseren. Reelle personer og bra skildringer. Det er lett å leve seg inn i bøkene til Marklund. Forfatteren skriver mye om politikk og miljø, noe som også er med å løfte opp bøkene hennes. Det gjør dem mer interessante å lese. Liza har også uttrykket hvordan hun synes synet på kvinner er i samfunnet i alle av hennes bøker. Vil ikke si meg enig eller uenig, men til tider kan det være litt kjedelig at det får mye fokus.

Liker denne serien godt. Spesielt Annika er en veldig god og interresant karakter.

Bøkene i denne listen er bøker som ligner bøkene til Stig Larsson. Bøkene er plukket ut på bakgrunn av tema og sjanger, og har til felles at de har høyt tempo, mørk undertone, og interessante karakterer.

Her er bøkene jeg har rukket å lese i 2010. Har ikke tatt med pensumbøker..

Bøker eg har lest og leser nå dette året

• "Prime time" av Liza Marklund
  • "Paradiset" av Liza Marklund