Den røde fangen

av (forfatter) og Ellen Holm Stenersen (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

En gammel mann overleverer et hvitt armbånd fra den finske borgerkrigen i 1918 til sitt barnebarn på dødsleiet. Hvorfor har en som kjempet på de rødes side under krigen, tatt vare på noe som var de hvites kjennemerke? Et trekantdrama rulles opp. Under en henrettelse av røde fanger overlever den kvinnelige soldaten Miina Malin da jegerløytnant Aaro Harjula ikke adlyder ordre, men følger sin samvittighet. Senere får Aarjo i oppdrag å eskortere Miina til den nærmeste feltdomstolen, men de lider skipbrudd og strander på en øde øy. Hva som hender eller ikke hender mellom den hvite soldaten og den røde fangen de åtte dagene på øya, blir en gåte, noe dommeren ved feltdomstolen blir besatt av å løse.

Den røde fangen er en raffinert psykologisk thriller med den finske borgerkrigen som bakgrunnsteppe. På dødsleiet overleverer en gammel mann et merkelig arvestykke til sitt barnebarn .; et hvitt armbind fra den finske borgerkrigen i 1918.Hvorfor har en mann som kjempet på de rødes side under krigen tatt vare på som et klenodium noe som var de hvites kjennemerke?Et merkverdig trekantdrama rulles opp: Under en henrettelse av flere røde fanger overlever den kvinnelige soldaten Miina Malin fordi jegerløytnant Aaro Harjula ikke lyder ordre, men følger sin samvittighet.Da Aarjo senere får i oppdrag å eskortere Miina til den nærmeste feltdomstolen, lider de skipsbrudd og strander på en øde øy. Der tilbringer de åtte dager i en fiskerbu. Hva som hender eller ikke hender mellom den hvite soldaten og den røde fangen på denne øya, blir til en gåte som dommeren ved feltdomstolen prøver å løse .; han blir besatt både av fangen og hennes vokter.Den røde fangen er en raffinert psykologisk thriller med den finske borgerkrigen som bakgrunnsteppe, et trekantdrama mellom en dommer, en hvit offiser og en rød fange.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205330191

EAN 9788205330191

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Finland

Det var egentlig en god historie , men for meg var det tungt stoff.

Hvis du vil ha sang inni deg, spis en lerke.

Under ulvejakt er tispen mer egnet som målskive enn ulvehannen, for jegeren vet at tispen føder onde valper, som for evig skal være hans motstandere. I den finske borgerkrigen er rødegardistene beviselig rovdyr, mange av deres kvinner - ulvetispene - er enda verre enn hunntigre.

Røyke sin pipe og lufte sin yndlingssetter og knulle med sin hushjelp så lenge de orker og enda lenger ...

• Visste du, sa den lave stemmen, - at da Nansen bestemte seg for å sette rekord og dra til Nordpolen, regnet han ut på forhånd at man kan dra med et hundespann i 80 dager hvis man mater hundene med hverandre.

Den jegeren din er jamen kjedelig å være sammen med. Ikke la meg være på tomannshånd med ham. Jeg kommer til å kjede livet av meg, for han aner ikke hvordan han skal flørte med en vakker kvinne.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

Forslag til bøker til lesesirkel - ny runde.
Kvinnelige forfattere fra land vi sjelden leser fra.

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo