Den oppdiktede venninnen

en minnebok

Gyldendal 1999 Innbundet

John Irving forteller fra sitt liv som forfatter og bryter. Han har vært engasjert i brytesporten, enten som trener, dommer eller aktiv bryter i 33 år. I boken portretterer han også forfattere og brytere som har vært forbilder for ham selv.

Fra romanforfatteren John Irving .; han som er blitt berømt for å skrive lange romaner .; kommer her en uimotståelig, lett selvbiografi, som også er svært kort. Forfatteren har tilegnet den to brytetrenere og to forfattervenner. Den oppdiktede venninnen gir strålende små portretter av brytere og forfattere som fungerte som forbilder da John Irving ble bryter, brytetrener og forfatter. Dessuten får leseren et klart bilde av en fars opptatthet av sine barn: John Irving trente sønnene Colin og Brendan til flere mesterskapstitler .; titler som han selv aldri vant. John Irving begynte både å skrive og å bryte da han var 14. I tjue år holdt han på med aktiv bryting, og i tjuefire år som dommer. Det er mange flere år enn han tilbrakte som student og lærer i litteratur. Biografien sier mye morsomt om forbindelsene mellom bryting og skriving, like fra den dagen Irving var nybegynner i begge grener og til han fikk sin fjerde alvorlige bryteskade som 53-åring.

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788205265301

EAN 9788205265301

Genre Personlige beretninger

Omtalt person John Irving

• "Bak murene - en ny V.I. Warshawski" av Sara Paretsky
  • "Terrorens rike - hvordan en voldelig sekt fra den arabiske ørken radikaliserte islam" av Carl Schiøtz Wibye
  • "Cruise" av Odd Eidem
  • "The water-method man" av John Irving