Den nye kampen om arbeidslivet

EF-domstolen og europeisk fagbevegelse

Res publica 2009 Heftet

Forfatteren viser i denne boken den nye europeiske kampen om arbeidslivet, mellom EF-domstolen og fagbevegelsen. Han bruker eksempler fra arbeidslivet, EU-direktiver og dommer i EF-domstolen for å avdekke en truende utvikling for europeiske arbeidstakere. Har litteraturliste og register.

I oktober 2007 demonstrerte ett tusen postansatte i Berlin mot høyere lønn. De ville jobbe under offentlig minstelønn, for å unngå opppsigelser. Arbeidsgiverne hevdet jobbene ville forsvinne med slik lønn. Dag Seierstad viser i denne boken den nye europeiske kampen om arbeidslivet, mellom EF-domstolen og fagbevegelsen. Med eksempler avdekker Seierstad en truende utvikling for europeiske arbeidstakere. "Dag Seierstads bok viser dramatikken for lønnstakere i hele Europa. Økonomiske og politiske eliter, med EF-domstolen som verktøy, kan velge å møte krisen gjennom å la lønningene synke og arbeidsløsheten stige." Erik S. Reinert, økonom og medlem av regjeringens finanskrisekommisjon, i forordet.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Europa

...siden lønningene utgjør et sted mellom 60 og 70 prosent av all verdiskapningen (BNP) i et land, er det å senke lønningene i praksis en snarvei til økonomisk ragnarok: en enorm uansvarlighet som i hvert fall ikke er i næringslivets interesse. Næringslivet trenger til de grader folk flests kjøpekraft.

Disse dommene illustrerer først og fremst at EU mindre enn noen gang er en nøytral arena for samfunnskamp. EU er en arena der grunnreglene har politisk slagside: de fremmer et samfun der markedsfrihetene har forrang, og der fagorganisering bare tåles hvis den ikke griper inn mot den frie flyten på markedene.

...for EU-domstolen skal lønnsdumping være en grunnfrihet på EUs indre marked.

EU-domstolen har innført et hierarki der markedsfrihetene settes over alle menneskerettigheter. Slike rettigheter kan tillegges vekt, men bare hvis de ikke på utilbørlig måte setter markedsfriheter til side. Det som må begrunnes, er inngrep i markedsfrihetene, ikke begrensninger i grunnleggende menneskerettigheter.

Viking Line-dommen [...] endte med et hemmeligstempla forlik, men som i praksis innebar et forbud mot faglige aksjoner når et rederi vil flagge ut ei ferje til et land med lavere lønninger [...] Laval-dommen [...] forbyr at foretak etablert i andre land kan pålegges å følge svensk tariff når det utfører oppdrag i Sverige. Den retten svenske fagforeninger har hatt til å sette i gang blokade for å få til tariffavtale med et utenlandsbasert selskap, ble også dømt ulovlig. [...] Rüffert-dommen [...] fastslår at det er forbudt å kreve tarifflønn ved offentlige byggeoppdrag slik den tyske delstaten Niedersachsen hadde gjort. [...] Luxemburg [ble] dømt til å fjerne en lov som gir utenlandske arbeidstakere samme rettigheter i arbeidslivet som innenlandske.

• "Min kamp - roman" av Karl Ove Knausgård