Den nye fisken

om temmingen av laksen og alt det forunderlige som fulgte

av (forfatter) og Kjetil Stensvik Østli (forfatter).

Spartacus 2021 E-bok

Da vi temmet villaksen og satte den nye fisken ut i naturen, begynte store ting å skje. Steder langs kysten fikk nytt liv, folk fikk arbeid og flere ble milliardærer. Staten så på det som et eventyr, og velsignet fortsettelsen. Forfatterne Simen Sætre og Kjetil Østli skapte høye bølger med en artikkelserie i Morgenbladet og Harvest om laksenæringen. Nå tegner de et større bilde, i en bok som favner hele fortellingen om oppdrettslaksen. De spør blant annet: Hva skjer hvis man plasserer et nytt dyr i fjorden? Hvordan påvirker det de andre fiskene og artene, fjordene og elvene? Hva skjer med forskerne som roper varsku, med dyrevelferden, føre var-prinsippet og skattepolitikken når myndighetene ønsker vekst? Forfatterne skriver om de utilsiktede konsekvensene av den fantastiske oppfinnelsen, laksen. De underlige, provoserende, oppsiktsvekkende, mektige og tragiske følgene. Dette er oppdrettslaksens historie. Simen Sætre er feature-journalist, blant annet med bakgrunn i Aftenposten. Han har bred erfaring innen utviklingsspørsmål og internasjonal politikk. Kjetil Østli er journalist og forfatter. Han er en av driverne bak nettmagasinet Harvest. I 2002 ble han tildelt Arne Hestenes' journalistpris, i 2007 NTBs språkpris. Østli vant i 2009 Brageprisen for sakprosaboken Politi og røver (Cappelen Damm).

Forlag Spartacus

Omtalt sted Norge

Bøkene jeg har lest 2022. Del 1.

• "Prosessen mot Viggo Kristiansen" av Bjørn Olav Jahr
  • "Eit hemmeleg liv - spesialagent og spaniafrivillig Wilhelm Holst" av Sigrun Slapgard
  • "Øyeblikk for evigheten - roman" av Kjersti Anfinnsen
  • "Der du kommer fra" av Saša Stanišić