Den nye biologien

Tapir akademisk forlag 2002 Heftet

I det kommende århundre vil bioteknologi og genteknologi prege våre liv. Forfatteren viser hvilke enorme muligheter dette forskningsområdet åpner for, på godt og vondt. Har bibliografi.

Forskningsjournalist Tore Oksholen belyser i denne boken den nye biologiens utfordringer. I det kommende århundret vil bioteknologi og genteknologi prege våre liv i minst like stor grad som datateknologien gjorde mot slutten av det forrige. Forfatteren viser hvilke enorme muligheter dette forskningsområdet åpner for - på godt og vondt. Innenfor medisinsk forskning kan bioteknologien bidra til å forlenge og forbedre våre liv radikalt. Den såkalte gen-maten vil kunne effektivisere jord- og havbruk, slik at en kan forsyne en økende verdensbefolkning med mat. Det økonomiske potensialet innenfor bioteknologien er enormt. Men de etiske problemstillingene rundt den nye biologien står i kø, og foreløpig vet forskerne lite om de langsiktige konsekvensene av slike inngrep i naturen, som for eksempel kloning av mennesker. Oksholen ser på historiske, etiske og teknologiske aspekter ved den nye biologien, og vurderer mulige framtidsscenarier. .128-sider om. er en ny populærvitenskapelig bokserie som er ment å favne et bredt spekter av interessante emner i tiden. Formålet er å gi leseren en enkel og rask innføring i et tema, og det er lagt vekt på at bøkene skal være lettfattelige og inneholde gode forklaringer.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2002